Článek
Celé to vzniklo loni ve Sněmovně, když se Ministerstvo spravedlnosti snažilo opravit nový, rozsáhlý občanský zákoník, který je účinný od roku 2015.
Ministerstvo chtělo vrátit předkupní právo k nemovitostem, které z nového zákoníku vypadlo. Například pro případy, že několik příbuzných vlastní třeba dům. Než aby ho hned mohli prodat někomu cizímu, musí jít přednostně za ostatními z rodiny.
Poslanci nejprve váhali, jestli předkupní právo obnovit. A také zástupci ministerstva po argumentech právníků zakolísali, zda je to potřeba.
„Ale potom ve Sněmovně přišel poslanecký návrh, který tento bod doplnil. Prohlasovalo se to, i když poslanci byli upozorňováni na to, že tam ten problém je,“ vzpomíná Petr Bezouška, odborník na občanské právo a člen Legislativní rady vlády, jak se do zákoníku dostalo zmíněné ustanovení - že když má dům společný prostor, jako právě garáže, předkupní právo se týká i jeho.
Kdo si počká, bude mít parkování
Právníci i lidé z realitního byznysu kvůli tomu čekají problémy. Jednak: Kdo bude prodávat byt, musí napříště kvůli garážovému místu oslovit ostatní spolumajitele. U těch největších domů může jít o stovky lidí. Takže velké papírování a také ztráta času - prodávající bude muset čekat na písemné odpovědi.
Zadruhé - člověk prodávající byt bude tak trochu trnout, aby někdo ze sousedů předkupní právo neuplatnil. Protože soused si třeba spočítá, že se mu vyplatí koupit si ke svému parkovacímu místu ještě další stání. Než aby jako doteď kroužil s druhým rodinným autem kolem domů a hledal místo k zaparkování na ulici.
„Řada lidí má v rodině více aut. Takže si to budou hlídat - přece jen trh s byty je dneska poměrně dynamický, hodně se prodává, hodně se kupuje. Takže kdo si tohle pohlídá, má celkem slušnou šanci si garážové stání koupit. A mít vlastně výhodu proti ostatním,“ myslí si advokát Bezouška.
S tím souvisí další potíž pro prodávajícího: Když někdo z domu předkupní právo na parkovací místo uplatní, klesne tím fakticky hodnota prodávaného bytu. Protože byt ztratí cenný bonus, tedy parkovací místo. A tedy i klesne cena, za níž se dá byt prodat.
„Bez garáže ten byt nechci“
Je fakt, že toto předkupní právo se nacházelo i ve starém občanském zákoníku. Ale praxe byla taková, že se tak trochu tiše ignorovalo. Člověk prodávající byt většinou doufal, že ho nikdo ze sousedů neuplatní. Jednoduše proto, že buď o tomhle právu neví, nebo se ani včas nedozví o prodeji bytu.
Přesto se podle realitních makléřů objevovaly i dříve případy, kdy si obyvatelé domů šanci na pořízení dalšího stání pro auta dobře pohlídali. Třeba v bytových domech v krkonošském Špindlerově Mlýně, kde se dá jen velmi těžko na ulicích odstavit auto, byli ochotni se v minulosti přebíjet i statisíci za jedno místo.
Někdy dokonce z celého prodeje bytu úplně sešlo, protože kupující ho bez zajištěného parkování prostě nechtěl. Radši si našel jiný byt.
Také mnoho především menších developerů stavějících byty problém s předkupním právem neřešilo. Přitom správným zápisem v katastru je možné „ošetřit“, aby se byt dal prodat jedině i s parkovacím místem.
Velké firmy byly i na tohle připravené. „My ve smlouvě s klienty máme, že garážová stání jsou součástí společných prostor a k jednotlivým stáním mají majitelé bytů výlučné užívací právo. Pokud prodávají byt, prodávají ho i s tím užívacím právem. To znamená, že nás se novela zákona nedotkne,“ říká Marcela Fialková, mluvčí Central Group, jednoho z největších bytových developerů v zemi.