Článek
Na první pohled nenápadně luxusní. Růžové zlato v kombinaci s černou barvou ciferníku i řemínku. Uvnitř ale mechanismus, který má zvukovou funkci minutové repetice. A to znamená, že pomocí bití kladívka na gongy po obvodu pouzdra dají vědět, kolik je právě hodin a minut.
V kombinaci mimo jiné se stopkami a věčným kalendářem, který bude ukazovat správný den až do roku 2100, to z nich činí sběratelský kus s logem Patek Philippe Geneve.
Trh s luxusními klenoty celosvětově posiluje i přes pandemii covidu-19.
Z Asie zpátky do Evropy
Vloni na jaře se vlna zájmu zákazníků přesunula do Asie, zatímco Evropu ochromil koronavirus. Během roku ale lidé začali znovu investovat do klenotů i v Evropě, včetně Česka.
Nejúspěšnější z hlediska prodejů byly letní měsíce a období před Vánoci.
„V těchto obdobích jsme měli výborné prodeje, které dokonce překonaly o jednotky procent loňská čísla ve stejném období. Je jasné, že se lidé nebojí investovat do kvality a tradice, kterou navíc kdykoli zapnou na zápěstí a kamkoli odvezou,“ popsala Tamara Kotvalová, majitelka společnosti Carollinum, která provozuje tři butiky v Pařížské ulici.
Na dodávky si ale zákazníci musejí počkat o něco déle. Pandemie totiž zpomalila výrobu.
„Pandemie covidu-19 má za následek zpomalení výrobních procesů centrál značek, a to kvůli zavedení nutných bezpečnostních opatření v továrnách i manufakturách, kurzarbeitu v logistice i administrativě a narušení dříve tak precizně propracovaných subdodavatelských toků. Řada značek se rozhodla pro odložení uvedení některých novinek na pozdější období,“ vysvětlila pro SZ Byznys Michaela Jetmarová, generální ředitelka Klenotnictví Dušák, které provozuje v Praze dvě prodejny.
Potvrzuje, že lidé kupovali modely, které s časem neztrácejí na hodnotě.
„Zaznamenali jsme nárůst poptávky po tzv. ikonických modelech, např. modely Speedmaster Moonwatch či Seamaster Diver 300M od značky Omega,“ říká Michaela Jetmarová.
V konkurenčním Carollinu pak sběratelům zvedají tep značky Patek Philippe, A. Lange & Söhne a Vacheron Constantin.
Zákazníci chtějí příběhy
Cenu hodinek zvyšují použité drahé kovy, případně diamanty, ruční práce hodinářů i nedostupnost prodeje online, na které některé značky stále trvají.
„Přidanou hodnotou je emoce vyvolaná skutečným příběhem. V luxusním hodinářském segmentu se to příběhy jen ‚hemží‘ – od založení světoznámých značek, vynálezů, technologie, originálního zpracování, spojenectví, partnerství až po osobní pocit sounáležitosti,“ vysvětluje Michaela Jetmarová, generální ředitelka Klenotnictví Dušák.
Prodejci těch nejluxusnějších kusů v Česku se také shodují na tom, že cenu o statisíce korun mohou zvednout také tzv. hodinářské komplikace, například chronograf neboli stopky, či kalendář nebo různé zvukové efekty hodinek.
A stále platí, že luxusní hodinky kupují častěji muži-byznysmeni než ženy. Zatímco ženy, které se pohybují v byznysu, sáhnou po klasických elegantních a spíše nenápadných kusech, muže obvykle zaujme, když hodinky mají něco víc.
„Muži jsou větší ‚hračičkové‘ a přidanou hodnotou jsou pro ně hodinářské komplikace. Tak se říká mechanismům, které doplňují prostý ukazatel času. Populární jsou značky Rolex, IWC, Panerai nebo Breitling,“ vyjmenovává Tamara Kotvalová.
O tom, že trh s luxusními klenoty sílí, svědčí i rostoucí obliba produktů švýcarských a německých manufaktur. A ty pracují na tom, jak zákazníky znovu a znovu zaujmout.
Ve švýcarské obci Le Brassus v lokalitě Vallée de Joux vloni v létě i přes pandemii covidu-19 otevřela značka Audemars Piguet nové muzeum. V něm mohou návštěvníci mimo jiné vidět hodináře při práci v prosklených pracovnách. Sestavením jednoho složitého mechanismu hodinek tráví i více než deset dnů. Skuteční milovníci řemesla tak mohou v muzeu strávit třeba i dovolenou.
„Nemyslím si, že existuje mnoho muzeí, kde můžete vidět lidi při práci na velmi komplikovaných hodinkách,“ řekl tehdy agentuře Reuters šéf podniku Francois-Henry Bennahmias.
Manufaktura z Nového Města
Mezi luxusními hodinářskými produkty se ale snaží prosadit i ty české. Oproti švýcarské konkurenci to nemají snadné.
Slavnou tuzemskou značku Prim, vzniklou za socialistického Československa, navíc už mnoho let řeší soudy. O značku se přou dva výrobci: Elton hodinářská z Nového Města nad Metují a MPM-Quality z Frýdku-Místku.
Zatím obě firmy uvádějí na trh i luxusní kusy. Elton představil nově například hodinky z limitované edice Prim Popular L.E., které vznikly ve spolupráci se Škodou Auto jako připomenutí legendárního vozu Popular Monte Carlo. Na design odkazuje číselník, jehož části jsou uchyceny pomocí drobných šroubků, stejně jako přístroje na palubní desce tehdejší škodovky.
Konkurenční frýdecko-místecký výrobce nabízí například limitovaný soubor hodinek s ciferníkem, vyrobeným z meteoritu spadlého na Zemi v oblasti Laponska. V roce 2015 jej nalezl český badatel Vladislav Kellerstein.
V covidovém roce 2020 o sobě také dala vědět manufaktura Bohematic, také z Nového Města nad Metují. Na trh poslala hodinky série Minor, které jsou poctou legendárnímu českému automobilu Aero Minor Sport a závodníkům, kteří s ním v roce 1949 vyhráli ve své třídě legendární závod 24 hodin Le Mans. Grafika číselníku a tvar ručiček připomínají přístroje palubní desky.
Ceny takových kusů se pohybují okolo 150 tisíc korun.