Článek
„Tak se posadíme ke stolu, ať tady jen tak nestojíme, že?“ Přednášející na něco ťuknul a mezi námi jako kouzlem vyrostl futuristicky vypadající stůl. Snažím se posadit, což je jedna z nejtěžších věcí, které ve virtuální realitě můžete udělat. Musím si totiž vzpomenout, kde se v prostoru mojí kanceláře nachází moje skutečná židle. Nahmatám opěradlo a usednu. Ve virtuální místnosti ostatní účastníci porady vidí, jak se pode mnou objevilo křesílko.
Překvapuje mne, jak reálně všechno kolem působí. Jistě, grafika je zcela úmyslně stylizovaná a připomíná počítačovou hru. Ale sedět u virtuálního stolu s Grahamem Wheelerem, generálním ředitelem HTC Vive EMEA, bylo překvapivě přirozené. Možná za to může rok lockdownů, ale bylo to (po dlouhé řadě zoomů, skypů a google meetů) první v podstatě normální interview. A to přesto, že v něm figurovali stíhačky, draci, 3D čmáranice a naprostá izolace od okolí…
Ale popořádku. Jak jsem se vlastně do virtuální místnosti dostal? A proč mne tam šéf evropské HTC VIVE – odnože tchajwanskéhho výrobce elektroniky HTC – pozval?
Virtuální realita nejen pro hráče
Od roku 2015, kdy firma HTC jako jeden z prvních velkých hráčů naskočila do rozjíždějícího se vlaku virtuální reality, uplynulo šest let. Jejich první headset pro virtuální realitu (HTC Vive) se zaměřoval na hráče počítačových her a vyžadoval celkem náročné vybavení. V podstatě jste museli vyhradit místnost a vybavit ji senzory pro detekci vaší polohy.
Následoval headset HTC Vive Focus, který už nevyžadoval externí senzory ani připojení k počítači. Senzory se totiž přesunuly do brýlí, stejně jako výpočetní jednotka. Právě tento headset jsem měl na hlavě, když mi Graham Wheeler předvedl – opět pomocí 3D modelů – nová zařízení, pár týdnů před jejich oficiálním představením dnes na VIVECON 2021.
„Naším cílem je nabídnout nejlepší produkty pro danou cílovou skupinu,“ vysvětlil mi Wheeler. „Pro hráče je ve virtuální realitě důležitá rychlost, vysoké rozlišení a také možnost dlouhodobého rozšiřování.“ Stejně jako si hráči postupně vylepšují své herní PC, chtějí si postupně vylepšovat i headset pro virtuální realitu, proto je nová verze zpětně kompatibilní s řadou stávajících komponent HTC. Nově představený VIVE Pro 2 je také navržen tak, aby vydržel intenzivní používání, například pokud jej nějaká firma používá ke školení hasičů nebo jako atrakci, kde se denně vystřídají desítky lidí.
„Klíčové je samozřejmě kvalitní zobrazení bez kompromisů. Proto má Vive Pro špičkové rozlišení 5K,“ pochlubil se Wheeler a omluvně dodal: „Vy na sobě máte ještě ten starý headset, tak to ještě nemůžete posoudit, ale je to opravdu úžasné.“ Nově je totiž headset vybaven dvojicí 2,5K displejů se zorným úhlem 120 stupňů, což by mělo zvýšit komfort a prakticky eliminovat „tunelové vidění“ známé z dosavadní virtuální reality. Obnovovací frekvence 120 Hz je pak na špičce dosud možného.
Plná sestava HTC VIVE Pro 2 obsahující základnové stanice standardu Steam VR 2.0 a ovladače VIVE Controllers bude podle vyjádření českého zastoupení HTC dostupná od 4. srpna 2021 za cenu 37 490 Kč. Majitelé stávajícího HTC Vive Pro si mohou již 11. května předobjednat samostatný headset za cenu 19 990 Kč.
Virtuální realita vše v jednom
Ne všichni potřebují grafický výkon pro hraní nejnovějších her. Někdo chce VR jen pro vzdělávání, tvorbu a komunikaci, což podle názoru HTC bude stále větší skupina lidí. Pro ně bude připravená varianta HTC Vive Focus 3, který je lehčí a kompaktní. Přesto ale nabízí stejné 5K rozlišení a zorný úhel 120 stupňů. Jen obnovovací frekvence je o čtvrtinu nižší, „pouhých“ 90 snímků za sekundu namísto sto dvaceti.
Jak už bylo řečeno, neměli jsme prozatím možnost toto rozlišení otestovat, při našem rozhovoru jsem měl na sobě ještě předchozí verzi. Což je vlastně dobrá marketingová strategie. „Nová verze má lepší vyvážení na hlavě, takže se nosí zcela pohodlně. Včera jsem měl osm hodin těchto rozhovorů a nebolela mě potom hlava,“ říkal mi Wheeler, který měl na sobě samozřejmě novou verzi. Zatímco já, se starou verzí na hlavě, jsem jen chápavě pokyvoval svou gravitačně nevyváženou hlavou na čím dál unavenějším krku.
VIVE Focus 3 bude podle českého zastoupení HTC dostupný 24. června 2021 za cenu 37 590 Kč, jejíž součástí je i 24 měsíců business záruky.
Virtuální realita jako náhrada videokonferencí?
Pokud nejste hráči počítačových her, virtuální realita vás doposud zřejmě úspěšně míjela. To by HTC chtělo změnit se svou vizí HTC VIVE Sync, ekosystémem nástrojů pro vzdálené setkávání.
První vstup do virtuálního světa není jen tak. Poštou mi přišel virtuální headset, který jsem nabil na 100 %, aby vydržel prvotní seznámení i následné interview. Připojil jsem senzory, registroval se a pomocí samostatné aplikace pro mobil jsem si vytvořil svého 3D avatara, kterého jsem následně přes cloud propojil se svým Sync účtem.
Mimochodem, avatara si můžete sestavit zcela podle sebe, takže se můžete trochu přikrášlit. Záleží na vás, já schválně zkusil přizpůsobit jej realitě, jen u účesu jsem nenašel variantu „stříhá se sám doma během lockdownu“ a vzal jsem zavděk připravenou stylovou kšticí virtuálních vlasů, které se při rychlém pohybu hlavy jemně pohupují.
Pak jsem našel klidné místo 2 krát 2 metry (v mém případě o trochu menší, ale nevadilo to), vzal do ruky ovladače, nasadil headset, spároval ovladače a proklikal se za telefonické pomoci až do virtuální konferenční místnosti. Myslel jsem při tom na to, jak jsem v uplynulém roce obracel oči v sloup, když někdo neuměl na Zoomu zapnout mikrofon nebo nastavit webkameru. Teď jsem se naopak já ocitl v kůži toho, kdo objevuje novou platformu úplně poprvé.
Plné využití přítomnosti nepřítomných
Organizátor konference má na výběr z celé řady virtuálních prostředí. Může přidávat „nábytek“ nebo několika kliknutími přivolat ohromné plátno pro prezentaci, promítání obrazovky počítače či psaní poznámek. A každý účastník konference má po ruce několik nástrojů, které může během virtuálního setkání využít. Člověk může vytvářet poznámky nebo (to mne bavilo nejvíc) čmárat tužkou do prostoru. Dokážu si představit, že nějaký kreativní tým takto vytvoří skutečně užitečné skeče. Já se bavil tím, že jsem se točil na otočné kancelářské židli a sprejoval kolem sebe spirály.
„Setkání ve virtuální realitě nabízí úplně nové možnosti,“ vysvětloval nadšeně Wheeler, který byl ve virtuální realitě jako doma. A zatímco já objevoval možnost teleportace nebo čmárání sprejem do prostoru, on přepínal mezi obrazovkami, povolával si na pomoc 3D modely prezentovaných zařízení a staral se o to, abych se měl stále na co soustředit.
To je mimochodem podle Wheelera největší výhoda těchto virtuálních setkání. „Při normální poradě máte spoustu lidí, kteří se na průběh úplně nesoustředí. U porady třeba přes Zoom je to ještě horší, spoustu lidí je přítomno jen na půl ucha a dělá si na počítači něco jiného,“ popisuje Wheeler všeobecně známý fakt: on-line setkání nebývají vždy produktivní.
Naproti tomu konference e ve virtuální realitě vyžaduje vaši stoprocentní pozornost. A umí si ji zajistit. Vždyť všichni účastníci mají doslova klapky na očích. Během rozhovoru mi několikrát zavibroval mobil a já podvědomě zkontroloval hodinky, ale našel jsem jen svou virtuální ruku. Nezbývalo než se plně věnovat rozhovoru. Na druhou stranu, setkání ve virtuální realitě bývá kratší, už jen kvůli tomu, že headsety mají omezenou výdrž baterie.
Výhody a nevýhody virtuální porady
Nevýhodou jsou rozhodně vstupní náklady a nutnost speciálního vybavení. Zatímco počítač nebo mobil má prakticky každý, VR headset je drahé a neobvyklé příslušenství. Organizátor musí zajistit, aby jej měli všichni účastnicí. Virtuální porada je také zpočátku pro účastníky nezvyklá. Je tedy třeba počítat s tím, že i jednoduché věci, jako spuštění prezentace nebo tvorba poznámek zabere více času.
Výhodou je nesporně neotřelost formátu, která s sebou přináší i zvýšenou pozornost všech zúčastněných. Tu si navíc zajišťuje i hardwarově, lidé se během porady nemohou vzdálit, nemohou se podívat ani na hodinky, natož si třeba něco číst na mobilu nebo vyřizovat e-maily, jako to často dělají během on-line porad. A velkou výhodou je možnost setkat se bez nutnosti cestování.
Pro některé specifické účely – třeba pro brainstorming nápadů, vymýšlení designu nebo cokoli, co zahrnuje 3D modelování – je pak porada ve virtuální realitě pravděpodobně i lepší. Možnost otáčení, obcházení a „osahání“ virtuálních trojrozměrných modelů je skutečně úchvatná.
Pokud plánujete ve virtuální realitě setkání a chcete skutečně něco vytvořit, doporučuji nejprve dát účastníkům půl hodiny na to, aby si vše vyzkoušeli. Pak jejich čmáranice uložte, vymažte a můžete začít s čistým virtuálním stolem. S vědomím, že co jste utratili za virtuální headsety, časem ušetříte na podávaném občerstvení.