Hlavní obsah

Jak se ze Šumavy plavilo dřevo? Technická památka Želnavský smyk se dočká obnovy za více než 40 milionů korun

Lesníci opraví proslulý Želnavský smyk. Naši předci díky němu plavili dřevo ze Šumavy.Video: Seznam Zprávy

Zchátralému Želnavskému smyku, díky němuž lesníci v minulosti plavili dřevo ze Šumavy, svítá na lepší časy. Téměř čtyřkilometrový úsek čekají opravy za víc než 40 milionů korun. Díky přeshraniční spolupráci se do koryta technické památky mohou vrátit kmeny stromů.

Článek

Neznalý návštěvník Šumavy si v lese památky nemusí všimnout. Je zchátralá a slavná léta má dávno za sebou. Teď se historičtí nadšenci radují. Takzvaný Želnavský smyk, spojující Schwarzenberský plavební kanál s Vltavou, se dočká obnovy.

Práce na jeho opravě začnou ještě před koncem roku, skončit mohou na jaře 2021. Téměř čtyři kilometry dlouhý úsek šumavské technické památky opraví Vojenské lesy a statky ČR díky společnému projektu s Lesy ČR a rakouským spolkem Tourismusverband Böhmerwald.

Celkem si rozsáhlá investiční akce vyžádá náklady téměř 88 milionů korun, nedotkne se ale jen této šumavské národní kulturní památky. 

Želnavský smyk, často nazývaný také jako Novopecký smyk, je historické vodní dílo vybudované v devadesátých letech devatenáctého století. Tedy zhruba sto let poté, co byl do provozu uveden Schwarzenberský kanál. Z něj se odděluje na hranici šumavského národního parku v místě zvaném Klápa a odvádí vody do Vltavy u dnešní Nové Pece.

Vodní cesta má dlouhé přímé úseky a mírné zatáčky, aby po ní bylo možné plavit celé kmeny stromů. V historii umělým plavebním kanálem lesníci dopravovali dříví směrem k Vltavě, po níž jej plavili až do Prahy.

Za dobu existence tak přepravili miliony kubíků dřeva. „Oprava a obnova navazuje na nedávno dokončenou rekonstrukci Schwarzenberského plavebního kanálu. Želnavský smyk je součástí soustavy plavebních kanálů, které byly prohlášeny národní kulturní památkou. Připomínají naši lesnickou historii, kterou chceme do šumavské krajiny vrátit. V lesnickém hospodaření památku samozřejmě již nevyužijeme, přesto se těším, až po dokončení opravy touto historickou cestou při slavnostním otevření nějaké dřevo splavíme,“ uvedl ředitel vojenských lesů Josef Vojáček.

Oprava a obnova historického kanálu Želnavský smyk je součástí společné spolupráce vojenských lesů s Lesy ČR a rakouskou organizací cestovního ruchu Tourismusverband Böhmerwald. Vedle této vodní cesty může být díky projektu, jehož strategickým partnerem je také Správa NP Šumava, obnovený také další úsek Schwarzenberského plavebního kanálu od bývalé osady Růžový vrch až po státní hranici.

„Stejně jako naši partneři chceme zhodnotit kulturní památku mezinárodního významu, zpřístupnit ji lidem a pokračovat ve spolupráci s Rakouskem. Proto navazujeme na již úspěšně dokončený mezinárodní projekt a do roku 2021 opravíme další úsek Schwarzenberského plavebního kanálu i část koryta Otovského potoka a toku Světlá. Podél dosud nepřístupné části kanálu i Otovského potoka postavíme také sedmisetmetrovou přístupovou komunikaci,“ sdělil Tomáš Pospíšil, který je pověřený vedením státního podniku Lesy ČR.

Obnova památky spadá do společného česko-rakouského projektu spolufinancovaného z evropského fondu pro regionální rozvoj.  Má za cíl zachovat a zlepšit stav přírodního a kulturního dědictví Schwarzenberského plavebního kanálu a také rašeliniště Bavorské nivy na rakouské straně.

Související témata:

Doporučované