Článek
Politici si přes léto udělali prázdniny, ale na facebookových či twitterových účtech některých z nich to vypadalo, jako kdyby byla v plném proudu předvolební kampaň. Jen namátkou. Andrej Babiš, kterého oslabil boj s prezidentem a koaliční ČSSD o jmenování ministra kultury a valila se na něj jedna kauza za druhou, tu vypouštěl sysly, tu zase kontroloval, jak se v Praze vynáší odpadky.
Ministryně financí Alena Schillerová zase na sítích informovala o různorodých nápadech, jak zreformovat daně, a také nacházela stále nové a nové miliardy do státního rozpočtu na příští rok, aby mohla přidat svým ministerským kolegům. Celkem takto nalezla přes 13 miliard korun a naplánovaný schodek státních financí ve výši 40 miliard korun se ani nehnul.
Zahanbit se nedali ani další politici. Byť občas „přestřelili“. Ať už předseda KSČM Vojtěch Filip, když vyslovil domněnku, že za vyšší ceny masa může mimo jiné zrušení vepřína v Letech. Nebo nedávno poslanec Patrik Nacher, když na Facebooku sdílel fotky z výletu na někdejší horské útočiště Adolfa Hitlera Orlí hnízdo nedaleko Berchtesgadenu. Popisek, že Češi mají hnízdo Čapí, Němci zase Orlí, po vlně kritiky smazal.
„Takové případy ukazují na dvě věci. Jednak řadě politiků chybí ucelená strategie, jak komunikovat na sítích. To ukázal právě případ kolem tweetu Vojtěcha Filipa, kdy nejdříve i mluvčí komunistů zaváhala, zda jde o jeho reálný účet. A jednak že jsme v Česku v situaci, kdy je v některých případech těžké rozeznat, co je oficiální účet a co parodický. To je případ třeba Jiřího Ovčáčka nebo exministra dopravy Dana Ťoka,“ vypočítává šéf sociálních sítí redakce Seznam Zpráv Filip Vích.
A jak jsou na tom tedy politici s komunikací na Facebooku, Twitteru nebo Instagramu? „Na sociálních sítích najdeme v podstatě každého politika. Je ale otázkou, jak kvalitně se o ně starají. Často jde totiž o jednosměrnou komunikaci, kdy něco na sítě napíší, ale už se nestarají o to, co na to jejich followeři. Také se příliš nezajímají o to, co opravdu lidi zajímá, co jsou aktuální témata, která na té konkrétní síti řeší,“ podotýká Vích.
Podle něj to je často tím, že správa sítí na někoho v týmu „zbude“ nebo se jí věnuje brigádník bez patřičných zkušeností.
Naopak dobře komunikuje Andrej Babiš. „V poslední době se snaží profilovat více lidsky. Mluví o rodině. To je rozhodně dobrý tah od jeho týmu vedeného Markem Prchalem, byť si nemyslím, že je tak skvělý mág, jak se o něm mluví,“ popisuje Vích.
A co sítě hlavně politikům zajišťují? Pokoj od nepříjemných otázek novinářů. „Vyhýbají se tak kontroverzním otázkám, vyhýbají se kontaktu s novináři, kteří by se ptali na nepříjemné věci, a jen prostě vydají prohlášení, o jehož pravdivosti můžeme mít pochybnosti. Oni prostě vědí, že tam vydají svůj názor, svoje stanovisko, a to už si žije vlastním životem a dostane se k těm lidem, ke kterým je dostat chtějí,“ míní Vích.
V čem jsou si podobní Andrej Babiš a Donald Trump? Jak komunikaci českého premiéra pomáhá jeho žena? A v čem nejčastěji čeští politici na sítích chybují? Podrobnosti v rozhovoru Filipa Vícha s investigativní novinářkou Sabinou Slonkovou v úvodním videu.
Interview je součástí pořadu Reportéři Seznamu, který si můžete pustit ze záznamu níže.
Jak naladit Televizi Seznam? Praktický návod ZDE.
A sledujte nás také na Facebooku.