Článek
Čtyři hodiny se ve speciálním zařízení vaří emulze. Pak se začíná chladit a postupně se přidávají aktivní a konzervativní látky. Takto vzniká v sídle firmy v Kyšicích u Kladna čisticí mléko s arnikou. Nakonec – zhruba při 35 stupních Celsia – se přimíchá parfém.
Marcel Brettschneider pracuje v Ryoru dvanáct let a nyní je vedoucím výroby. „Parfém se přidává nakonec proto, že by při vyšší teplotě vyprchal,“ popisuje závěrečné fáze vzniku kosmetiky. To už se směs dochladí do 29 stupňů a vyklopí do zásobních nádob. „Čisticí mléko se musí vypouštět opatrně, nejlépe aby to stékalo po stěně, aby se nezavzdušnilo,“ líčí rozdíly podle toho, jaký přípravek právě sjíždí z výrobní linky.
Tvrdé zátěžové testy
Druhý den přijde kontrola z laboratoře a prověřuje, co je potřeba: pH, vůni, viskozitu, hustotu. Jedna várka se rovná 200–300 kilogramům emulze. Chybná surovina, chybný technologický postup – to vše se dá podle vedoucího výroby z 90 procent opravit. Pokud se chystá něco nového, každý krém, každé tonikum musí projít zátěžovým testem.
Karolína Klímová, vývojářka laboratoře, vysvětluje jak: „Výrobek se dává na jeden den stát do lednice, tudíž do nízké teploty – do 10 stupňů – a na jeden den naopak do termostatu do 30 stupňů. Takhle se to nějaký čas průběžně střídá, tím pádem se na přípravek vyvíjí vysoká zátěž. Pokud vydrží, znamená to, že pak vydrží po celou dobu expirace, což jsou dva roky.“
Trendy se selským rozumem
Co je zrovna „in“, hlídají majitelky (tedy Eva Štěpánková a její dcera Jana) na veletrzích – naposledy v Paříži.
Jana Štěpánková Seznamu vysvětlila, jak při výběru nových látek, ze kterých kosmetika vzniká, postupují: „Jsou to aktivní látky, které byly nějakým způsobem oceněny, protože i aktivní látky mívají své pomyslné Oscary. Takže jsme třeba přivezli sněžnou řasu, extrakt z mechu, extrakt z magnolie. A letos je novinkou látka, která redukuje vliv modrého záření, ze smartphonů, z monitorů, takže když budete koukat na TV Seznam a pak aplikujete tento krém, tak bude všechno v pořádku,“ směje se Jana Štěpánková, která má ve firmě na starost především marketing a obchod.
Přesto se trendy snaží ignorovat: „Teď je trend, kterého se ale my nechceme chytat, a sice superfoods. Abychom kosmetiku vyráběli třeba z kustovnice čínské, chia semínek a podobně. Víme, že zázračná potravina vlastně neexistuje, že záleží na tom, co jíte v kontextu – řekli jsme i našim dodavatelům, aby nám tohle vůbec nepředstavovali. Nechceme to dělat pro marketing, aby se to prodávalo chvilku. Věříme tomu, co má opravdu klinické studie.“
Její maminka Eva Štěpánková Ryor založila před 28 lety. Jako vystudovaný chemik a předtím 17 let vedoucí výroby v Ústavu lékařské kosmetiky nedá dopustit na tradiční látky, jako jsou parabeny nebo silikony. „Něčím to musíte spojit, musí to držet u sebe,“ vysvětluje.
Momentálně zvažují výrobu pánského krému proti vráskám, ale čeští muži prý ještě nejsou připraveni.