Článek
Výtvarná soutěž na další tři stanice bude pokračovat na podzim, uvedli na dnešní tiskové konferenci zástupci magistrátu, dopravního podniku, Národní galerie a Metroprojektu. Jednotící linií metra D bude modrá barva a také mobiliář.
Na každou ze dvou stanic metra dostala hodnotící sedmičlenná komise čtyři návrhy. Výtvarné ztvárnění mělo korespondovat se stanicí a jejím určením, proto byla vypsána zvaná nikoliv otevřená soutěž, vysvětlil ředitel sbírky moderního a současného umění Národní galerie Michal Novotný. V případě stanice Pankrác zvítězil Jakub Nepraš, který si jako dominantní prvek vybral nanočástice. Pracuje s tématy jako evoluce, společnost, pokrok nebo věda. Zároveň se ale snaží o návrat k přírodní podobě. Jeho dílo by mohli lidé vnímat jako pohled do akvária, řekl.
Malíř Vladimír Kokolia pracoval s pojmy každodennost a všednost. Nechtěl, aby jeho dílo bylo do očí bijící, ale bylo vnímáno spíše podprahově, uvedl. Rozhodl se zúročit moment čekání, kdy lidé nevědí, kam s očima. Na klenbách stanice se tak objeví soubory figur zabraných shora.
Metro D by podle náměstka primátora Adama Scheinherra (Praha Sobě) mělo být vlajkovou lodí nejen po technologické, ale i umělecké stránce. „Bude ukazovat, že dopravní podnik na to má. Je to jedna z největších firem v České republice,“ uvedl s tím, že si může dovolit využít schopnosti těch nejlepších odborníků. Zároveň se tímto krokem Praha vrací do 70. a 80. let, kdy metro mělo být „výkladní skříní“ a na jeho výzdobě se umělci podíleli, řekl dále.
Na stanice Nádraží Krč, Nemocnice Krč a Nové Dvory by měla být soutěž vypsána v září nebo říjnu. Na stanice Libuš, Písnice a Depo Písnice pak na jaře 2020. Náklady na výtvarné práce nechce město uvádět s tím, že v celkovém rozpočtu jsou to promilové sumy, doplnil Scheinherr.
Vypsání architektonických soutěží žádaly v petici tisíce lidí. Město poté přislíbilo alespoň výtvarnou soutěž, která by nezasahovala do již schváleného projektu.