Hlavní obsah

Jak poznat dobrou školu? Hlídejte si tři nejdůležitější věci, říká mladý reformátor

Rozhovor s andělským investorem a podnikatelem ve vzdělávání Tomášem Jízdným.Video: Adam Junek, Seznam Zprávy

Interview s podnikatelem Tomášem Jízdným, multimilionářem, který vydělal peníze v oboru, o němž si mnozí myslí, že se v něm vydělat nedá.

Článek

Je úplně nejmladším andělským investorem v Česku. Miliony, které k tomu potřebuje, získal Tomáš Jízdný především prodejem firmy, která poskytovala vzdělání jiným.

Ale i po loňském prodeji společnosti JK Education se nevzdal vize přispět k zásadní reformě českého školství.

Sám u státních zkoušek na vysoké škole napoprvé neuspěl. „Nesedli jsme si s profesorem, co zkoušel. Jeho první otázka byla, proč jsem si tolik prodlužoval pobyt na vysoké, proč mám takový průměr, jaký mám. A když jsem se snažil mu vysvětlit, že škola není moje jediná cesta a jediná aktivita, tak na to neslyšel. A tak jsem to raději sám ukončil než se tam trápit…,“ vysvětluje v rozhovoru ve speciálním studiu, které Televize Seznam postavila při Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech.

Základy ekonomiky nebo účetnictví, které získal už na střední škole, využívá dodnes. „Na začátku, když nebylo peněz tolik, jsem si celé účetnictví řídil sám,“ popisuje Jízdný.

Pro jeho současné projekty (především Education.cz) byl klíčový loňský rozchod s tehdejším obchodním partnerem Ondřejem Kaniou, s nímž zakládal firmu JK Education. O této situaci mluví jako o přátelském rozvodu. „Měl jsem štěstí. Když manažeři prodávají firmu, obvykle jako podmínku mají, že zůstanou ve firmě ještě nějaký čas. My na to byli dva a já dostal možnost hned odejít a začít úplně samostatně.“

Stal se takzvaným andělským investorem. Nejen penězi, ale víc zkušenostmi pomáhá jiným, kteří se chtějí pustit do podnikání. Na otázku, jak se dá vydělávat na vzdělávání, odpovídá: „Našli jsme díru na trhu. Dříve tady působily firmy, které posílaly studenty zejména na krátkodobé jazykové pobyty, hlavně za angličtinou. My jsme to začali měnit. Rodiče už dnes nehledají jazykový pobyt, už hledají pro své děti studium, často dlouhodobější studium. Je to i kvůli globalizaci. Většina našich klientů pracovala a pracuje v nadnárodních korporacích, kde vidí, co vše je potřeba, aby ti studenti splňovali.“

Co nejvíc má škola naučit?

A co je nejvíc potřeba? „Všeobecný přehled. Spíš umět pracovat s informacemi než je mít naučené. Jazyková znalost je velmi důležitá stejně jako zahraniční zkušenost. Oprostit se od pohodlné situace, že každý den přijdu domů, mám nachystanou večeři. Prostě naučit se být funkční samostatnou jednotkou,“ dodává Jízdný, spolumajitel Střední pedagogické školy Futurum.

Nebojí se experimentovat. V době, kdy se všude mluví o závislosti dětí na mobilech či podobných elektronických přístrojích, zavádí ve své škole, že každý student bude mít svůj tablet. „Není to žádná spása, ale určitý nástroj. Ale viděl jsem řadu škol, kde učitelé chtěli učit jinak, ale nešlo to. S tablety se studentům mohou věnovat individuálněji. Mohou lépe pracovat i během hodiny a po ní lépe vyhodnocovat data a výstupy z hodiny.“ Jízdný na námitku, že podporuje závislost dětí na těchto přístrojích, argumentuje příměrem k čokoládě. Čím víc ji dětem odpíráte, tím víc ji – třeba potají – konzumují.

Jak se soukromým podnikatelům ve školství spolupracuje se státem, jak jim pomáhá? Co si myslí Jízdný o víceletých gymnáziích? A berou učitelé, kolik by měli? Na tyto a další rozhovory Jízdný odpovídá v rozhovoru nahoře ve videu.

Související témata:

Doporučované