Článek
Na internetu se prodávají respirátory se značkou Czech Made, ač na to nemají právo. Konkrétně šlo o sedm různých e-shopů, které nabízely ochranné roušky a respirátory označené logem Czech Made. Značka je přitom součástí národního programu Česká kvalita Ministerstva průmyslu a obchodu. Značku mohou získat pouze české výrobky nebo služby, které úspěšně absolvují hodnocení podle různých kritérií, v současnosti je mezi nimi 23 značek.
„Můžu garantovat, že žádný prodejce, výrobce ani jiný obchodník nemá v držení značku Czech Made v současné době,“ řekl v rozhovoru pro SZ Byznys David Kubla za Českou společnost pro jakost, která značku Czech Made spravuje.
V Česku se denně prodají statisíce kusů ochranných pomůcek. Od začátku roku jsou nejprodávanější právě respirátory třídy FFP2. I proto, že jejich nošení je na veřejných místech stále povinné.
„Vnímáme to nejen jako neetické, ale i nebezpečné jednání,“ varuje David Kubla. „Zejména proto, že tyto produkty nyní potřebujeme všichni. Zároveň k nim ale ještě nemáme takový vztah, abychom sami poznali, jestli jsou nebo nejsou kvalitní, a řídíme se označením kvality,“ dodává.
Jak nenaletět při koupi respirátoru
Respirátor by měl být řádně označený značkou shody „CE“ a čtyřmístným číslem „oznámeného subjektu“ (tzv. notify body).
Respirátor by měl být označen třídou ochrany (např. FFP2, KN95, N95).
Měl by obsahovat název výrobku a informace o výrobci, případně dovozci.
Součástí balení musí být návod k použití a v Česku je povinností poskytnout tento návod v českém jazyce.
Žádný výrobce ani prodejce v Česku nezískal pro ochranné pomůcky právo používat značku Czech Made.
Zdroj: Česká obchodní inspekce a Česká společnost pro jakost
Jedním z obchodů, který respirátor s tímto logem stále nabízí, je například 1nakup.cz. Na kontaktní lince e-shopu na dotaz Seznam Zpráv uvedli, že o zneužití nevědí. Podle nich jde pouze o označení země původu výrobku a informaci stáhnou.
Pokuta až 5 milionů korun
„O značce ‚Czech Made‘ slyšíme v souvislosti s respirátory prvně. Pokud takové informace existují, je možné ČOI podat podnět ke kontrole. A pokud někdo se u výrobku pyšní značkou kvality ‚Czech Made‘ neoprávněně, mohl by tím klamat spotřebitele, nekalé obchodní praktiky ČOI může postihnout sankcí až do výše 5 milionů korun,“ popisuje další možnost Jiří Fröhlich, mluvčí České obchodní inspekce.
Inspektoři se na prodej respirátorů, roušek a dalšího „covidového“ zboží nyní zaměřili ve velkém. Od loňského března, kdy pandemie vypukla, udělila inspekce celkem 94 pokut v hodnotě 1,478 milionu korun. „Rozpracováno je celkem 300 kontrol, v samotné fázi správního řízení se zatím nachází 15 případů,“ přidává aktuální statistiky Jiří Fröhlich.