Hlavní obsah

Jak Faltýnkův advokát vydělal miliony. Měl smlouvy tam, kde držel vliv druhý muž ANO

Pro koho pracoval advokát Jaroslava Faltýnka.Video: Radek Nohl, Seznam Zprávy

Objem smluv advokátní kanceláře Květoslava Hlíny u státních firem rostl tak, jak se zvyšoval vliv Jaroslava Faltýnka v resortu dopravy.

Článek

Druhý muž hnutí ANO Jaroslav Faltýnek před několika dny snad vůbec poprvé veřejně přiznal své vztahy s advokátem Květoslavem Hlínou.

Sdělil, že ho Hlína zastupuje jako právník, když policie přišla hledat do Faltýnkova domu v Prostějově důkazy k vyšetřování zakázky na provozování mýtného systému, v níž figuruje také firma Kapsch.

Jak Seznam zjistil, Hlínově advokátní kanceláři HSP & Partners rostl v posledních letech objem zakázek v resortu dopravy, v jehož zákulisí má předseda poslaneckého klubu ANO a místopředseda hnutí Faltýnek značný vliv.

Květoslav Hlína začal od státních dopravních firem nebo od pražského magistrátu inkasovat peníze po roce 2016. Tedy v éře, kdy Faltýnkův vliv rostl.

„Pochopitelně já Jaroslava Faltýnka osobně znám a mám s ním dlouhodobě korektní vztahy, které však nebyly utvářeny jakoukoliv politickou či ekonomickou motivací,“ odmítl pro Seznam advokát Hlína fakt, že by jeho vazby na druhého muže hnutí ANO měly vliv na jeho klientelu.

Hlína právnickou kariéru zahájil u Okresního soudu v Chrudimi, pak pracoval v Přerově na okresním státním zastupitelství. Od začátku 90. letech působí jako advokát.

Dříve pracoval také pro Agrofert a působil v několika dozorčích radách firem z tohoto koncernu, který dříve vlastnil Babiš a pracoval v něm i Faltýnek.

Video: Praha chce odstavit Faltýnkova advokáta

Praha chce odstavit Faltýnkova advokáta. Video: Radek Nohl, Seznam Zprávy

To, že Hlína začal pracovat pro některé státní firmy, Babišovi vadilo. Před dvěma roky to s Faltýnkem řešil, avšak místopředseda ANO už tehdy uvedl, že na takové spolupráci nevidí nic špatného.

Redakce Seznamu získala nové informace, které dokládají, jaké částky si Hlínova kancelář u některých firem v uplynulých letech vydělala.

Konkrétně jde jen za poslední tři roky díky spolupráci s Prahou, pražským dopravním podnikem a dalšími stáními firmami minimálně o 8,2 milionu korun.

Tato částka přitom není konečná, protože některé společnosti odmítly říct, kolik za služby Hlínovy HSP & Partners vyplatily. Zdůvodňují to tím, že se na ně nevztahuje zákon o volném přístupu k informacím.

Největší objem peněz přitom Hlínově kanceláři vyplatil pražský dopravní podnik. Od roku 2016 do současné doby to bylo více než 7,55 milionu. Celkově bylo HSP & Partners proplaceno 171 faktur.

Peníze inkasoval Hlína také za to, že se účastnil jednání představenstva nebo že zastupoval vedení dopravního podniku na obchodních jednáních. A i když se nové vedení Prahy snaží advokátní kancelář od spolupráce odstřihnout, i letos mu dopravní podnik proplatil pět faktur za 941 tisíc korun.

Smlouvy z éry Krnáčové

Dalších 26 faktur vystavila HSP & Partners v uplynulých letech pražskému magistrátu. Podle čtyř smluv advokátní kancelář zastupovala v osmi různých věcech. Šlo třeba o spor kvůli Centru Nová Palmovka, který řešily soudy. Radil ale přímo i bývalé primátorce Adrianě Krnáčové.

„Právní poradenství a konzultace ve věci otázek spadajících do kompetence a působnosti primátorky,“ zmínila ve výčtu věcí, co Hlína pro Prahu dělal, Zdena Javornická, která je pověřena řízením pražského magistrátu.

Současná radní Hana Kordová Marvanová (Spojené síly pro Prahu) přitom řekla, že smlouvy s touto kanceláří se na magistrátu v současné době prověřují. Právě nové vedení Prahy chce Hlínu od spolupráce s městskými firmami odstřihnout.

„Je pro nás nepříjemné, pokud by k ukončení dosud korektní a pro obě strany přínosné spolupráce mělo dojít pouze v důsledku neopodstatněného mediálního tlaku komunálních politiků,“ uvedl k tomu pro Seznam Hlína.

Kolik platíme? Neřekneme

Kancelář HSP & Partners měla nebo má smlouvy i s dalšími státními firmami v resortu dopravy. Šlo o Správu železniční dopravní cesty, České dráhy a ČD – Telematiku. Správě železniční dopravní cesty vystavila Hlínova kancelář jedenáct faktur za více než 106 tisíc korun.

České dráhy uvedly, že s kanceláří uzavřely několik smluv. Odmítly ale říct, kolik jich bylo a kolik konkrétně vyplatily. Zdůvodňují to právě tím, že se na ně zákon o svobodném přístupu k informacím nevztahuje. Zaslaly tak jen obecnou odpověď.

„Jednalo se za dobu spolupráce o celkovou hodnotu v řádech jednotek statisíců korun,“ uvedl zástupce ředitele právního oddělení Českých drah Jan Plocek. Smlouvy nejsou dostupné ani v registru smluv, protože je tam firma nezveřejňuje.

Mluvčí ČD – Telematika Lucie Tomaštíková potvrdila, že s HSP & Partners také spolupracují. „Zajišťují pro nás právní poradenství a analýzy,“ uvedla.

Také tato firma ale drží v tajnosti, kolik peněz za služby této advokátní kanceláře v uplynulých letech zaplatila. A další ze státních dopravních firem – ČD Cargo – ani neodpověděla na otázku, zda pro ni Hlínova kancelář pracovala nebo nikoliv.

Naopak Ministerstvo dopravy uvedlo, že v éře končícího ministra Dana Ťoka úřad s HSP & Partners nespolupracoval.

Doporučované