Článek
Uprostřed města Seattle, kousek od prodejny Starbucks, sídlí společnost Atomo. Její spoluzakladatelé Andy Kleitsch a Jarret Stopforth tam vyrábějí kávu, která se s kávovníkem nikdy nepotkala. O jejich startupu informovala agentura Bloomberg.
„Káva“ Atomo se vyrábí přeměnou surovin, které jinak vyhazujeme, například melounových semínek nebo slupek od slunečnicových semen. Ta procházejí patentovaným chemickým procesem, který z nich vytvoří molekuly napodobující chuť a pocit ze skutečné kávy. Šálek z výsledné směsi se připravuje úplně stejně jako z tradiční kávy. A ano, obsahuje kofein.
Kávový průmysl je jedním z nejvíce zranitelných vůči klimatické změně. Rostlinám, které plodí světově nejoblíbenější zrnka typu arabica, se nejlépe daří v chladnějších oblastech se střídavými obdobími sucha a dešťů. Kvůli globálnímu oteplování se tyto regiony ale zmenšují.
Během následujících sedmdesáti let ztratí podle vědců z britských Královských botanických zahrad arabica až 50 procent svých ideálních míst k pěstování. S tím, co se průměrné roční teploty zvyšují a pěstitelé přesouvají své farmy do chladnějších oblastí, se také zvyšuje míra odlesnění.
V tomto chtějí Kleitsch a Stopforth pomoct. Po více než dvou letech vývoje letos uvedou na trh svoji kávu v plechovkách. Postupně chtějí zavést produkty s instantní kávou, stejně jako celá či mletá zrna.
Se svou strategií následují jeden ze svých vzorů.
„Rádi o sobě přemýšlíme jako o Tesle mezi kávami. Pokud jste před tím, než přišla Tesla, chtěli luxusní a silné vozidlo bez benzinu a nafty, tak jste neměli žádnou možnost,“ uvedl Stopforth, který strávil poslední dvě desetiletí prací v potravinářském výzkumu. Jeho kolega Kleitsch je sériový podnikatel a bývalý produktový manažer ve společnosti Amazon. „Stejně tak jste neměli možnost, pokud jste chtěli kávu nenapojenou na odlesňování, dokud nepřišlo Atomo. Teď ji máte,“ dodal Stopforth.
Přestože existuje řada certifikací, které potvrzují, zda produkty pocházejí z udržitelných zdrojů, nedostatek jednotného standardu s transparentními metrikami umožňuje podvody ze strany výrobců a nedůvěru ze strany spotřebitelů. Investoři zkušení v podporování rostlinných potravinářských technologií ale sázejí na to, že Atomo může tuto mezeru vyplnit.
Společnost od roku 2019, kdy dostala přes Kickstarter 25 tisíc dolarů, už získala ve dvou kolech financování přibližně 11,5 milionu dolarů. Mezi její investory patří hongkongská firma Horizons Ventures, která podpořila výrobce rostlinného masa Impossible Foods, a také firma S2G Ventures, jejíž portfolio obsahuje Beyond Meat.
Rostlinné potraviny jsou rychle rostoucí kategorií, nejen pro startupy. Například Nestlé vyrábí vše od veganských čokolád až po náhražky klobás. McDonald’s testuje svůj první bezmasý hamburger McPlant vyvinutý v Evropě společností Beyond Meat. Dokonce i Tyson Foods, největší americká masná společnost, v květnu představila řadu zcela veganských výrobků, včetně mletého „hovězího masa“ a několika odrůd „klobás“.
Některé rostlinné alternativy, které již nashromáždily větší podíl na trhu, čelí problémům s regulátory a tradičními výrobci. Zvláště dosavadní výrobci se nechtějí vzdát výlučných nároků na pojmy „maso“ a „mléko“. Výrobci veganských potravin tvrdí, že masný a mléčný průmysl nasazuje vědce a lobbisty, aby usilovali o omezení označování „mléka“ a „masa“ pouze pro výrobky pocházející ze zvířat
Jednou z výhod, které Atomo oproti těmto podnikům má, je to, že na rozdíl od masa a mléčných výrobků nemá káva regulovaný standard americkým Úřadem pro kontrolu potravin a léčiv (FDA). Nemusí tedy pocházet z konkrétního místa nebo dokonce z konkrétní rostliny. „Předpokládáme, že v souvislosti s pojmenováním naší kávy může dojít k právním sporům,“ řekl Klietsch. To jim nezabrání v tom, aby ji za kávu označovali. „Napadáme normy a narušujeme giganty průmyslu,“ dodal.
Atomo se snaží navázat partnerství s kavárnami, zejména s těmi, které se zajímají o snížení uhlíkové stopy. Zda se spojení podaří, bude záležet na tom, jak rychle se odvětví stravovacích služeb zotaví z pandemické krize. Atomo také zvažuje prodej své kávy online prostřednictvím svých webových stránek.
Jakýkoliv úspěch ale závisí na odpovědi na jedinou otázku - chutná „káva“ Atomo dobře? Podle Bloombergu jí sice trochu schází hořkost, kterou od tradičního šálku kávy očekáváme, přesto je svěží, hladká a na patře zanechává sladký dozvuk.
Dani Coneová, majitelka řetězce potravin Cone and Steiner v Seattlu, jedná s firmou Atomo, aby se stala jedním z jejich prvních maloobchodních partnerů. Vzhledem k tomu, že v kávovém průmyslu působí po tři desetiletí, přiznává, že byla zpočátku vůči molekulární kávě skeptická. Jakmile ji ale ochutnala, tak se nechala přesvědčit.
„Stejně jako u každého nového produktu, bude i u tohoto existovat křivka spotřebitelského vzdělávání, podobně jako u mě,“ řekla Coneová. Je ale přesvědčená, že se firmě Atomo podaří oslovit svou cílovou skupinu zaneprázdněných lidí ohleduplných k životnímu prostředí, kteří jsou otevření nápojům podobným kávě. „Stejně jako lahvové frappuccino otevřelo novou kategorii kávy, tak i Atomo může vydělat na zavedení nové, atraktivní kategorie,“ dodala.