Článek
Dojezd elektromobilů na jedno nabití se v posledních letech výrazně zvedl. Z původních 100 až 150 kilometrů teď zvládnou bez problémů dvojnásobek. Řada řidičů se ani s takovým dojezdem necítí komfortně.
„Dnes máte pocit, jako běžný uživatel, že potřebujete dojezd 600 až 800 kilometrů,“ říká odborník na mobilitu Roman Meliška. Jde podle něj ovšem jen o psychologickou bariéru, kterou lidé časem překonají.
„Tak jako jsme si zvykli nabíjet naše mobilní telefony, úplně stejně je to s auty,“ říká odborník. Dojezd do 300 kilometrů tak bude bohatě stačit. Málokterý řidič si podle něj také uvědomuje, že auto stejně většinou spíš stojí, než jede. „Devadesát čtyři procent času dnešní auta stojí někde nevyužitá,“ dodává Meliška.
Nejen elektromobily, ale také elektroletadla
Směrem k elektrice míří nejen auta, ale také letadla. A Česko v tom má prvenství. Tento týden dostal certifikaci unikátní dvoumístný sportovní elektrolet ΦNIX, který by se mohl už na jaře začít vyrábět.
ΦNIX je větroň doplněný elektromotorem a na jedno nabití vydrží letět zhruba 2,5 hodiny. V kombinaci s klouzavým letem je to pak asi 350 kilometrů.
Letoun se ve světové premiéře představil na jaře v Německu a do neděle je k vidění na e-Salonu, přehlídce čisté mobility, která se koná na pražském výstavišti v Letňanech.