Článek
Po dvou měsících od uzavření škol mimořádným opatřením se do nich vrátili první žáci. Kromě vysokoškolských studentů i ti, které čekají přijímací zkoušky nebo maturita, a blíží se i otevření základních škol. Jak jsou školy na návrat žáků připraveny? A co vše za dobu bez výuky studentům uteklo? Otázky pro ministra školství Roberta Plagu, na které odpovídal v živém vysílání na webu Seznam Zpráv.
Problematický může být návrat studentů i podle rodičů. Ti se obávají toho, že kvůli pravidlům pro výuku, která umožňují mít pouze 15 žáků v jedné třídě, budou někteří studenti pod dohledem náhradních učitelů. Podle ministra školství ale situaci nelze jinak vyřešit: „Dominantní formou zůstává do 30. června vzdálená výuka. V rámci školní skupiny mají být řešeny primárně úlohy, jež řeší i ty děti, které zůstaly doma,“ řekl před časem Seznam Zprávám.
Poslat, nebo neposlat děti do tříd? A jak jsou na výuku v omezených skupinách připraveni pedagogové?
Nejzajímavější odpovědi si můžete přečíst níže. Přepis rozhovoru vám nabídneme v následujících hodinách.
3:00 Náš brněnský reportér strávil den na jedné základní škole a tady je jeho popis situace: Je pondělí, pár minut před devátou ráno. Třináct deváťáků se postupně schází před školou v brněnském Jundrově. Někteří si teprve nasazují roušky, další už společně vysedávali v blízkém okolí. To vypadá, že se v první den otevřených škol váš manuál moc nerespektoval…
To, že někdo nerespektuje opatření při příchodu do školy, není problémem ministerského manuálu. To nejsou pravidla Ministerstva školství.
Není povinností školy kontrolovat, jak děti přichází do školy. Přecházíme na individuální zodpovědnost. Je to zodpovědnost každého jednotlivce a každé rodiny.
7:10 Erich Dvořák se ptá přes mail: Je manuál, co vydalo MŠMT, právně závazný? Není to ani zákon, ani vyhláška. Je to jen doporučující dokument? Bude platit i po skončení tzv. „nouzového stavu“, a pokud ano, na základě čeho?
Není to zákon, není to ani vyhláška. Manuál má napomoci školám z pohledu hygieniků a epidemiologů. Každopádně části toho manuálu závazné jsou. Týká se to například nošení roušek, to je opatření Ministerstva zdravotnictví.
Nikdo si nemyslí, že nedojde ke kontaktu žáků. Je potřeba to ale co nejvíc omezit, to platí v celé společnosti.
11:35 Proč děti nemohou chodit do školy, když se otevřela všechna obchodní centra? Například v IKEA může být najednou až 1200 lidí, což je je jedna velká škola.
Ta odpověď není školská, je epidemiologická. Rozdíl mezi pravidly nákupních center a situací škol je ve vyšší expozici. Ve škole máte stejné skupiny po dobu několika hodin, to by v nákupních centrech nemělo nastat.
15:30 Jestliže se při zkouškách nebo již při konzultacích potvrdí nákaza virovým onemocněním covid-19, půjde celá škola do karantény?
Rozhodně ne. Pokud by k tomu došlo, nastoupí krajská hygiena, která bude šetřit kontakty nakažených. Nemyslím si, že by to mělo znamenat karanténu pro celou školu. Hygienici by zkrátka dohledávali kontakty přesahující několik minut, i proto chceme výuku v menší homogenních skupinách.
21:20 V případě obnovení mateřské školy ztrácejí nárok na ošetřovné všichni rodiče, bez ohledu na to, zda se dítě do mateřské školy rozhodnou pustit, nebo ne. Proč by měl o příspěvek přijít i rodič, jehož dítě chodit do školky nebude?
Vláda jedná o srovnání podmínek. Není to zákon Ministerstva školství, jde o zákon Ministerstvo práce a sociálních věcí, který přijalo v nouzovém stavu. Školky Ministerstvo školství nezavřelo, to záleželo na zřizovatelích, proto to bylo tímto způsobem nastavené.
Myslím si, že v tomto týdnu by to mohla Sněmovna vyřešit. Pevně věřím, že ve prospěch rodičů.
24:15 Poslal byste vlastní dítě 25. května na základní školu? Proč?
Obě moje děti se do školy vrátí právě 25. května. I když distanční výuka probíhá výborně, tak si myslím, že děti potřebují sociální kontakt. Měly by se vidět s kamarády a s paní učitelkou.
30:35 Místo dvou termínů jednotných přijímaček na střední školy bude kvůli epidemii jen jeden. Neberete celému jednomu ročníku žáků polovinu šance uspět?
Vnímám to a přiznávám, že v porovnání s předchozím rokem to lidé mohou vnímat jako újmu. Na druhou stranu musíme dát balanc mezi epidemiologické hledisko a mezi proveditelnost jednotných přijímaček. Ten jednotný termín je pro všechny stejný. Zavedli jsme několik vzdělávacích projektů a navýšili jsme čas u jednotlivých zkoušek.
36:00 Dlouho se čekalo na rozhodnutí, zda se budou nebo nebudou konat maturitní zkoušky. Nakonec se maturity povolily, konat se budou v červnu. Proč jste se nakonec rozhodli takto?
Není to rozhodnutí, které bychom prováhali. Už 14. dubna jsme řekli, že se 11. května vrátí maturanti do škol, tím pádem je znovuobnovena přítomnost žáků ve školách. Byl to scénář, který byl od začátku daný a byl jasný.
Umožnili jsme vysokým školám, aby posunuly termín přijímacích zkoušek a aby mohly uzpůsobit podmínky. Na řadě škol je test obecných studijních předpokladů, a to není věc, na kterou by se člověk musel nějak učit.
Jsou fakulty, kde jsou specifické přijímačky. Ve chvíli, kdy se někdo hlásí na lékařskou fakultu, tak předpokládám, že se musel připravovat kontinuálně na střední škole.