Článek
Zajímá mě, kdo jsou lidé, kteří i po ochladnutí debaty o uprchlické krizi vyhledávají agresivní teorie kdysi trestně stíhaného protiislámského aktivisty (zde je namístě připomenout odporný výrok o „muslimech v masokostní moučce“, za nějž ale Konvička není odsouzený, protože trestní stíhání bylo zastaveno). Chci vědět, jak jeho příznivci smýšlejí a z čeho mají obavy.
„Vývoj, který sledujeme, zničehonic v posledních dvou až třech letech propojil moje tři koníčky posledních dvaceti let,“ říká v úvodu přednášky Martin Konvička, vysokoškolský pedagog a mimo jiné stále aktivní protiislámský aktivista, který kdysi zastával post předsedy Bloku proti islámu.
„Islám vznikl jako mocenský nástroj sexuálního devianta. O tom se asi nemusíme přít, že jo…“ pronáší do davu posluchačů. Jeho teorie pokračuje následujícím: „Láká k sobě, řekněme, psychosexuálně zvláštní pošahané nespokojené lidi.“ V podobném duchu se pak nesou bezmála dvě hodiny.
Nikdy čas neplynul tak pomalu. A tak tíživě…
Problémy se zákonem
Tyto a podobné Konvičkovy výroky se totiž pravděpodobně pohybují na hraně zákona. Trestní zákoník dost jasně vymezuje pojem „hanobení národa, rasy, etnické nebo jiné skupiny osob“ a také trest odnětím svobody až na dva roky. Ostatně nebylo by to poprvé, co by měl Konvička problém.
Protože jsem ale nepřišla kvůli přednášejícímu a jeho ničím nepodloženým tvrzením, odcházím do předsálí Konírny, kde se střemhlav pouštím do rozhovorů s účastníky přednášky.
Spojení bez spojení
„Velká očekávání jsem neměl, ale ta linka hysterie, která spojuje tři v zásadě nesouvisející témata, se mi docela… no, ne že by se mi úplně líbila… ale přišla mi celkem inovativní,“ hledá slova jeden z účastníků přednášky. „Nejdřív jsem si říkal, co se děje, a pak to začalo aspoň zevrubně dávat smysl,“ dodal vzápětí s tím, že Konvičku sleduje na Facebooku už nějakou dobu.
Seznamuji se také s lidmi, kteří o Konvičkovi dosud neměli nejmenší ponětí. „Vůbec jsem o něm dosud neslyšela,“ líčí žena, která dostala doporučení k akci od aktivní sousedky ze Zábřehu na Moravě. Po poslechnutí Konvičkových myšlenek hodlá aktivistu dále sledovat. „Nelíbí se mi, co se děje, u nás takhle v Česku,“ zasměje se nejistě, jako by se bála vyslovit takové tvrzení nahlas.
„Předělávání dětí”
Když se jí doptávám, jestli naráží na Konvičkou zmiňovaný islám, odpoví, že „aj tak“. Znepokojují ji prý ale také informace o „předělávání dětí“. Má tím na mysli trans osoby a hormonální, případně i chirurgickou přeměnu v případě, že jejich genderová identita není v souladu s pohlavím, s nímž se narodili.
Nakonec se seznamuji i s dvěma bojovníky, kteří odmítají Istanbulskou úmluvu jakožto největší zlo na světě (Jen připomínám, že Istanbulská úmluva je mezinárodní smlouva o potírání násilí na ženách a boji proti domácímu násilí). Jde o manželský pár, jenž z vlastní iniciativy objíždí region a rozdává materiály, které vysvětlují, proč považují přijetí úmluvy za špatné.
Poté, co mi oba sdělují svoje obavy, nasedají do auta polepeného nálepkami SPD. Zajímavé je, že když jsem se jich ale před kamerou zeptala, zda jsou politicky aktivní, případně zda jsou členy SPD, manželka kopla do manžela na znamení, aby mlčel.
Zdá se, že Konvička své příznivce, ať už ty věrné či nové, během přednášky přesvědčil o dalších jakýchsi skrytých pravdách. Působil na ně totiž jako učitel, který nabídl vhled do komplikovaného světa. Říkám si jenom, jak moc jsou lidé v jeho teoriích zabalených do akademického hávu schopni odhalit ve skutečnosti přílišně zjednodušující soudy.
V textu jsme doplnili informaci, že v kauze Martina Konvičky bylo trestní stíhání zastaveno.