Hlavní obsah

Inzerce Agrofertu může být důkaz i v kauze Čapího hnízda

Foto: Profimedia.cz, Seznam Zprávy

Kauza Čapí hnízdo (ilustrační foto).

Díky reklamě firem z holdingu Agrofert si středočeská farma Čapí hnízdo přišla na 272 milionů korun. Policie se zabývá podezřením, že si Agrofert tímto způsobem snižoval daně.

Článek

Samostatně vyšetřovaná kauza inzerce holdingu Agrofert na Čapím hnízdě ale může mít vliv i na hlavní větev vyšetřování ohledně dotací pro středočeskou farmu.

Podle serveru iRozhlas o tom píše nejvyšší státní zástupce Pavel Zeman v rozhodnutí, kterým obnovil trestní stíhání premiéra Andreje Babiše. Mohlo by jít o důkaz, že firma byla skutečně propojená s holdingem.

„Tyto skutečnosti mohou důvodně nasvědčovat tomu, že objednávky reklamy byly činěny nikoliv z důvodu ekonomické odůvodněnosti těchto kroků ze strany jednotlivých obchodních společností, ale z důvodu centrálně učiněného rozhodnutí odpovídajícího formě ovládání celé skupiny,“ cituje server z dokumentu.

Právě otázka, zda Čapí hnízdo bylo na Agrofertu nezávislým subjektem, je přitom klíčová při posouzení, zda měla nárok na dotaci pro malý a střední podnik.

Reklamou na Čapím hnízdě se přitom v pasážích o možném propojení farmy s Agrofertem zabýval i státní zástupce Jaroslav Šaroch. Inzerce podle něj svědčila o nadstandardních vztazích, zmínil také, že holding se smlouvou zavázal využívat služeb farmy k firemním akcím.

Podle nejvyššího zástupce se ale Šaroch s údaji o reklamě vypořádal nedostatečně. „Tyto okolnosti jsou přitom naprosto klíčové pro možnost učinění závěrů o tom, zda společnost Farma Čapí hnízdo naplňovala všechny definiční znaky podniku propojeného s jiným podnikem skupiny Agrofert,“ napsal Zeman.

Co přesně Pavel Zeman nařídil směrem k daním, není podle iRozhlasu zcela jasné. Dokument Nejvyšší státní zastupitelství zčásti začernilo.

Doporučované