Článek
Prodejci zájezdů v těchto dnech konečně na svých pobočkách zažívají „šrumec“. Sezona letních dovolených odstartovala – letos navíc posílená o lockdown minulých měsíců a fakt, že takzvaný first moment, tedy prodeje v lednu, tentokrát nefungoval. Největší česká cestovní agentura Invia jde ale zákazníkům naproti s poloviční sítí poboček.
Ještě před pandemií jich měla Invia v Česku a na Slovensku více než 160. Teď jich má 62 v Česku a 25 na Slovensku. „Toto jsou jen aktivní pobočky. Drtivá většina jsou franšízy, s některými jsme se dohodli na prozatímním pozastavení činnosti, než se situace v cestovním ruchu ještě trochu zlepší, některé úplně skončily samy,“ potvrzuje mluvčí Invie Andrea Řezníčková.
Tržby dolů o 70 procent a spor s EximTours
Na Invii covidový útlum dopadl výrazně. Za celý loňský rok dosáhly její tržby „jen“ na jednu miliardu. „Utržili jsme tedy sedmkrát méně proti roku 2019,“ dodává Řezníčková s tím, že věří, že postupně bude firma síť zase obnovovat.
V prosinci navíc s firmou ukončil spolupráci EximTours ze skupiny DER Touristik – do té dob největší dodavatel zájezdů, který se podle informací z trhu na obratu firmy podílel téměř miliardou. I to je podle informací Seznam Zpráv jedním z důvodů, proč teď Invii opouštějí někteří prodejci.
„Nebylo to jednoduché rozhodnutí. Ale poslední kapkou bylo, když odešel další z velkých hráčů. Invie se snažila výpadek zaplnit balíčky na míru, kde si klienti párovali zájezd podle sebe. To byly většinou zájezdy německých cestovních kanceláří a bez delegáta. Jenže po tom, co se dělo, naši klienti dovolené bez delegáta, nebo bez česky mluvícího delegáta, nechtějí. Navíc, v případě storen se vše řídí německými zákony a při letech na pravidelných linkách jsou storna 100 procent,“ říká majitelka jedné z poboček, která si nepřála být jmenována a která teď od Invie odchází k DER Tourististik EA.
Dalším důvodem k odchodu podle ní bylo, že i během pandemie musela za licenci u Invie platit stejně vysoké poplatky, jako před pandemií, i když téměř nic neprodávala.
Letos přijde obrat, pomůže očkování
Der Touristik teď naopak hlásí nové prodejce – často právě z řad bývalých spolupracovníků Invie. „Součástí naší pobočkové sítě je momentálně 24 bývalých partnerů Invie a od začátku června, po uplynutí výpovědní lhůty, jich bude celkem 45. Tím se naše síť rozroste na více než 200 obchodů po celé republice,“ říká mluvčí Fischer group, která je součástí DER Touristik Eastern Europe.
Invia ale věří v obrat a také v úspěšnou letošní sezonu. „Zájem o zájezdy je čím dál větší, vypadá to, že se v létě dostaneme na 70 % z úspěšného roku 2019. Suverénně opět vede Řecko, chystá se tam přes 25 % všech našich klientů, následuje Egypt, Bulharsko, Turecko, Chorvatsko a Tunisko. Vzhledem k zavedení covid pasu, čekáme další nárůst, protože přibydou i ti zájemci, kteří byli nervózní z neustálých změn a báli se vycestovat,“ dodává Řezníčková.