Článek
„Opravdu si myslíte, že je přípustné prodávat předměty s motivem místa, kde zemřelo 1,1 milionu lidí?“ To je mimo jiné v příspěvku osvětimského památníku a muzea na jeho oficiálním twitterovém účtu.
Správci památníku tak reagovali na zjištění, že australský internetový obchod RedBubble na svých stránkách prodává minisukně, povlečení na polštáře nebo plátěné tašky s natištěnými obrázky z koncentračního tábora.
.@redbubble Do you really think that selling such products as pillows, mini skirts or tote bags with the images of Auschwitz - a place of enormous human tragedy where over 1,1 million people were murdered - is acceptable? This is rather disturbing and disrespectful. pic.twitter.com/cdPvZGMXC6
— Auschwitz Memorial (@AuschwitzMuseum) May 7, 2019
Internetový obchod RedBubble funguje při prodeji předmětů s potiskem prakticky jako prostředník – design může do databáze nahrát a následně prodávat téměř kdokoli. Jednotlivé předměty s potiskem koncentračního tábora pocházely od více než jednoho prodejce.
Společnost na kritiku ze strany správců muzea a památníku obratem reagovala. Nejprve na svém twitterovém účtu uvedla, že jde o neakceptovatelnou skutečnost a okamžitě zahájí odstraňování zmíněných produktů a dalších jim podobným.
Později pak společnost vydala oficiální prohlášení, v němž se za nabízení produktů s osvětimskými fotografiemi omluvila a vymezila se vůči zlehčování holokaustu.
„Společnost naštěstí zareagovala správně a viděli jsme, že předměty stáhla z nabídky,“ řekl agentuře AP mluvčí památníku Bartosz Bartyzel.
Správci osvětimského památníku na sociálních sítích kritizovali veřejnost a její vztah ke koncentračnímu táboru už v minulosti. Týkalo se to například návštěvníků, kteří se fotili, jak balancují na tamních vlakových kolejích.