Článek
Sociální demokraté v pondělí představili svou kampaň pro krajské volby včetně klíčového vizuálu s předsedou Janem Hamáčkem v červené mikině, odhodlaným výrazem a heslem „V krizi vás ochráníme“.
Se stejným pohledem, jen v černé sportovní bundě, se snažil letos v únoru přesvědčit voliče mezinárodně proslulejší politik - izraelský premiér Benjamin Netanjahu, přezdívaný Bibi.
Dle zjištění Seznam Zpráv přitom nejde o náhodu a čeští socialisté se izraelským jestřábem přinejmenším inspirovali.
„Při koncipování letošní podzimní kampaně ČSSD jsme se inspirovali doma i v zahraničí, včetně Izraele,“ připustil volební manažer socialistů Michal Hašek.
Matador politické scény Netanjahu v civilním outfitu na jaře v předčasných parlamentních volbách zvítězil. Jím vedená pravicová konzervativní strana Likud získala 29,46 procenta hlasů. A sestavil znovu vládu. Jenže aktuálně čelí sérii protestů kvůli korupčním aférám a také postupu v době pandemie, kterou podle kritiků vláda nezvládá, a také kvůli brutálním policejním zásahům proti demonstrantům.
Hamáčkova sociální demokracie má podle posledního průzkumu stranických preferencí 6,5 procenta (CVVM, červenec) a bojuje o setrvání na krajské i celorepublikové úrovni.
Není to ovšem poprvé, co se čeští socialisté inspirují vizuální podobou všeobecně známějšího politika. Již Hamáčkův předchůdce Bohuslav Sobotka nechal natočit v roce 2013 volební spot, který se výrazně podobal spotu lídra německých socialistů Gerharda Schrödera z roku 1998.
Oba procházeli krajinou a oba v podkresu lyrické hudby představovali své vize a cíle. Schrödera dovedla tato „procházka“ k vítězství se ziskem 40 procent hlasů a druhé CDU uskočila o 12 procent.
Sobotka o patnáct let později rovněž vyhrál a sestavil vládu. Jeho sociální demokracie ale tehdy získala jen 20,5 procenta (druhé ANO mělo 18,6 procenta) a nastoupila na cestu k hranici volitelnosti.