Článek
Článek si také můžete poslechnout v audioverzi.
Koncem minulého roku uvedlo několik zahraničních zpravodajských webů seznam společností, které se měly dopoustit takzvaného greenwashingu. Ve zkratce jde o stav, kdy se firma prezentuje jako ekologicky zaměřená, i když její aktivity ve skutečnosti příliš zelené nejsou. Nařčení z falešného zájmu o klima se nevyhnulo ani nábytkovému gigantu Ikea.
Ukrajinské dřevo se vymstilo
Švédský gigant je dlouhou dobu považován za interiérovou odnož takzvané „rychlé módy“, která kvůli cenové dostupnosti svých produktů na ekologii příliš nehledí. Společnost chce proti této nálepce bojovat tím, že chce zajistit, aby byly všechny produkty Ikea do roku 2030 „klimaticky pozitivní“. V rozhovoru s Marií Tadeo na Bloomberg TV to řekl Jesper Brodin, generální ředitel Ikea a Ingka Holding.
Jsem pevně přesvědčen, že greenwashing škodí méně než ticho.
Do loňského roku se přitom zdálo, že se Ikea snaží o udržitelnější přístup k výrobě. V červnu 2020 však začala být Ikea spojována s nelegální těžbou dřeva na Ukrajině, o čemž informovalo více zahraničních serverů.
Nevládní organizace Earthsight se po zjištění opřela i do neziskové organizace Forest Stewardship Council (FSC), jež zajišťuje certifikaci dřeva, které Ikea používá. Podle Earthsightu si měla FSC pohlídat, odkud dřevo pochází, a podle toho se zachovat.
„FSC učinilo opatření, které má podobným situacím v Ukrajině má zamezit. Zavedlo ukrajinský FSC standard přísnější než předchozí pravidla, kulaté stoly se zpracovatelskými firmami, které přispěly k transparentnosti a zamezení korupce,“ reagoval Tomáš Duda z FSC ČR. Dodal, že organizace zrušila 29 kontroverzních certifikátů, které měly dokládat šetrné hospodaření na lesních majetcích.
Generální ředitel v rozhovoru pro Bloomberg uvedl, že klimatická krize je hrozbou. „Jsem pevně přesvědčen, že greenwashing škodí méně než ticho,“ řekl Brodin. Podle jeho slov se Ikea snaží jít zelenou cestou, je ale opravdu náročné vše si pohlídat. I tak se ale Ikea snaží svou reputaci očistit. „Musíme lidem přinášet naději, musíme být zodpovědní za činy, které podnikáme, a musíme lidem říkat, co jsme udělali,“ dodal Brodin.
Nábytek, který šetří planetu
První iniciativu, jak pověst napravit, představila švédská společnost začátkem letošního roku, kdy oznámila, že hodlá přehodnotit přístup ke dřevu. Nová lesní agenda Ikea 2030 už například řeší, jak zajistit, aby alespoň jedna třetina dřevěného sortimentu Ikea pocházela z recyklovaného dřeva.
Ikea rovněž investuje do obnovitelné energie a navrhuje produkty, které snižují její spotřebu. Zavádí také „obchod pro udržitelný život“, v němž bude prodávat produkty, které mají minimální dopad na životní prostředí, šetří vodu nebo třeba umožňují nabíjet baterie.
Nikdo nemůže dělat všechno, ale pokud všichni něco uděláme, můžeme mít společně velký vliv.
„Dnes vyrábíme více obnovitelné energie, než kolik energie spotřebujeme,“ řekl Juvencio Maeztu, zástupce generálního ředitele a finanční ředitel Ikea, v samostatném rozhovoru pro Bloomberg Green na konferenci OSN o změně klimatu 2021 v Glasgow. „Víme a máme jasnou představu o tom, jaká je celková stopa našich produktů, od surovin až do konce životnosti,“ dodal Maeztu.
Nabízet udržitelnější produkty ale firmě nestačí. Ikea si nechala udělat průzkum na 30 trzích, ze kterého plyne, že 70 procent zákazníků je „hluboce znepokojeno“ klimatickou krizí. „Pouhá tři procenta zákazníků jsou připravená zaplatit za produkty, které jsou šetrné k životnímu prostředí. Nikdo nemůže dělat všechno, ale pokud všichni něco uděláme, můžeme mít společně velký vliv,“ řekl Brodin v rozhovoru.
Aktualizace: Do článku jsme doplnili vyjádření organizace FSC ČR