Článek
Železniční náprava, turbínová lopatka leteckého motoru, díly ze superslitin. Příklady toho, kdy výrobci potřebují znát co nejvíc o jejich trvanlivosti. Experti dokážou otestovat, jak rychle se materiálem trhlina šíří nebo v jiném druhu testů změří, kdy se pod tlakem zlomí. A zakázek přibývá.
Za testy si firmy platí a nejde o malé částky, dlouhodobé testování je přijde minimálně na desítky tisíc korun. „Ony si můžou samozřejmě zaplatit testy v komerčních laboratořích, u nás je přidaná hodnota v tom, že my ty materiály dlouhodobě studujeme a jsme schopní jim dát nějaké doporučení, poradit,” popsal Luboš Náhlík, vedoucí výzkumného centra CEITEC v Ústavu fyziky materiálů. „Na základě měření se pak výrobci rozhodují, co dál. Můžou udělat konstrukční změnu té součástky, zesílit ji, nebo vyměnit materiál,” doplnil Pavel Hutař, vedoucí týmu expertů.
„Úkoly, co dostáváme, jsou mnohem složitější, komplikovanější, to je právě to, co by měla Akademie věd dělat, to znamená přispívat k výzkumu v těch nejzajímavějších, nejdůležitějších oblastech,” řekl Seznamu Ludvík Kunz, ředitel Ústavu fyziky materiálů.
Jak vypadá dráha trhliny v oceli zachycená kamerou? A co nového vědci vědí o brzdných destičkách a jejich toxicitě pro životní prostředí? Uvidíte v reportáži Magazínu Byznys Lab.
Magazín Byznys vysílá TV Seznam každý všední den ve 14 hodin, v repríze v 18:15 a ve 22:30.