Článek
Ruská dezinformační kampaň se v Česku poprvé výrazně projevila zhruba před deseti lety, v době debat o stavbě amerického protiraketového radaru v Brdech, tvrdí diplomat Petr Kolář, v té době český velvyslanec ve Washingtonu.
„Sám jsem byl konfrontován s velmi efektivní ruskou dezinformační kampaní opřenou o mnoho užitečných idiotů. Nechce se mi ten leninský výraz používat, ale je to terminus technicus," říká Kolář.
Konkrétnější být nechce, je ale přesvědčen, že v odporu proti radaru, s nímž podle průzkumů nesouhlasila většina veřejnosti, hrála svou roli podpora Ruska.
„Vím o tom své, nicméně nemohu to tady dokládat, ale rozhodně tam byly peníze z Východu. Rozhodně tam byly i konkrétní osoby napojené na Rusko. Jejich zájem rozložit nás na radaru se jim dokonale povedl," říká Kolář.
O stavbě radaru v Brdech vyjednávala téměř tři roky administrativa republikánského prezidenta George W. Bushe s vládou premiéra Mirka Topolánka. Byly podepsány příslušné smlouvy, v březnu 2009, týden před svým pádem, ale Topolánkova vláda stáhla smlouvy ze Sněmovny, protože neměla dost hlasů pro jejich schválení. Proti byla především nejsilnější opoziční strana - sociální demokracie, jejíž předseda Jiří Paroubek na začátku vyjednávání stavbu radaru opatrně podpořil.
Projekt radaru nakonec ukončil v září 2009 tehdejší nový americký prezident Barack Obama, když rozhodnutí zatelefonoval uprostřed noci premiéru úřednické vlády Janu Fischerovi.
I my se snažíme ovlivňovat volby v Rusku
Petr Kolář, který v letech 2010 - 2013 působil jako český velvyslanec v Moskvě, nicméně připouští, že snaha ovlivňovat veřejné mínění a výsledky voleb nejsou jen ruskou specialitou.
„Vždycky se snažíme, aby volby třeba v Rusku byly minimálně férové. My to děláme trošku jinak. Pracujeme s demokraty a s těmi, kteří jsou těmi takzvanými zapadniky, o nichž se pak v Rusku píše jako o agentech Západu a zrádcích Ruska," říká Kolář.
A svůj smysl podle Koláře má i nové Centrum proti terorismu a hybridním hrozbám, které funguje od ledna pod Ministerstvem vnitra: „Je to jeden z pokusů, jak to dělat. Ono na to neexistuje nějaké stoprocentní řešení. Myslím, že každá dobře míněná snaha na dezinformační kampaň upozorňovat by měla být vítaná," tvrdí Kolář.