Článek
Jsou partnerství, která se prostě neodmítají, tím spíš, když klub hraje čtvrtou ligu, a to je případ klubů Stevenage a Leyton Orient, účastníků anglické League Two. Oba celky spojuje fakt, že za jejich „oslabenými“ zády stojí velký partner, sponzorství ale v obou případech probíhá dosti rozdílně.
V dnešní době není spojení sportovního týmu s velkým obchodním partnerem nic neobvyklého. Americký řetězec rychlého občerstvení Burger King ale sáhl k netradičnímu kroku. Pro prezentaci a zviditelnění vlastní značky nevyužil prostor na dresech týmu, který hraje slavnou Ligu mistrů či nejsledovanější ligovou soutěž světa Premier League. Marketéři společnosti si usmysleli, že méně je někdy více a Burger King tak spojil své síly se Stevenage, týmem ze čtvrté anglické ligy.
I když se po sportovní stránce celku z města s jen 87 tisíci obyvateli v posledních měsících vůbec nedařilo, vedení společnosti největšího sponzora je nadmíru spokojeno. Cíl vedení Burger Kingu byl totiž jasný, dostat logo známého řetězce do fotbalové počítačové hry FIFA, kterou hrají po celém světě miliony hráčů, a to se právě díky podpoře klubu Stevenage podařilo.
Dresy ozdobené logem řetězce rychlého občerstvení jsou ve fotbalovém světě rarita a tato skutečnost se tak mezi hráči velmi rychle rozkřikla. Pomohl tomu i samotný Burger King, který fanoušky herní série FIFA nabádal k tomu, aby si při výběru týmu volili právě Stevenage a do jejich dresu ve virtuálním světě oblékli ty nejlepší fotbalisty světa a jejich góly následně sdíleli na sociálních sítích, za což je fast food následně odměnil i něčím na zub.
Great goal with slick looking Stevenage Jersey.@BurgerKing #StevenageChallenge pic.twitter.com/OYIrNXqcEy
— CJ (@SJ01047412) October 22, 2019
A výsledek? Stevenage se v konkurenci Realu Madrid, Barcelony či Manchesteru United a dalších stovek fotbalových klubů stal vůbec nejpoužívanějším týmem v celé hře.
Z partnerství se silnou mezinárodní značkou těží samozřejmě i reálný klub Stevenage. Nejenže se jako klub ze čtvrté anglické ligy nyní pyšní silnou fanouškovskou základnou, ale má i kompletně vyprodaný fanshop, a to poprvé v historii. Příznivci z celého světa totiž klubový obchod vzali útokem a vykoupili všechny repliky dresů, které vedení týmu nechalo vyrobit na celou sezonu.
What a whopper of a campaign this was! 😎🍔 @BurgerKing pic.twitter.com/1qJkf1Gwxc
— Stevenage FC 🔴⚪ (@StevenageFC) September 23, 2020
Zatímco Stevenage sbírá fanoušky skrze počítačovou hru a spojení s mezinárodním partnerem, klub Leyton Orient získává podporu prostřednictvím spojení s hvězdou Premier League Harrym Kanem a jeho Tottenhamem Hotspur.
V Anglii je totiž obvyklé, že fanoušci mají svůj oblíbený tým v Premier League i v nižších soutěžích. Jelikož je stadion Leytonu (Matchroom Stadium) od Tottenham Hotspur Stadium vzdálený jen necelých 8 kilometrů, je pro řadu fandů Spurs jasnou volbou právě Orient.
Ostatně provázanost mezi oběma kluby můžeme hledat i v ne tak daleké historii. V roce 2011 odcházela z Tottenhamu na své první hostování sbírat zkušenosti s dospělým fotbalem její současná největší hvězda, útočník Harry Kane. A můžete hádat, kam asi tak dnešní kapitán anglické reprezentace zamířil. Zásah, oblékl dres Leytonu, ve kterém se fanouškům představil hned osmnáctkrát a vstřelil pět gólů. Proto ono Kaneovo spojení s klubem ze čtvrté ligy.
🙏 We're so thankful to the @SpursOfficial fans for their generosity so far.
— Leyton Orient (@leytonorientfc) September 22, 2020
After requests from supporters, we have set up a way to donate children's kits!
• Kits go to kids at Whipps Cross Hospital and @HavenHouseCh
• Delivery fee donated to @JE3Foundation!
Read more 👇
Kapitán Albionu na svou první sezonu v dospělém fotbale nezapomněl a rozhodl se klub podpořit. Sponzorství spojil s dobrou věcí. Jako součást dohody mezi hvězdným útočníkem a Leytonem tak má Orient na dresech děkovnou zprávu pro všechny pracovníky v boji s pandemií koronaviru. Na venkovní a třetí sadě dresů jsou naopak vyobrazena loga charity a dětského hospicu, jež od klubu dostávají i finanční podporu z příjmů z fanshopu.
Osud přitom Kanea a Leyton měl dát dohromady znovu, tentokrát ale měl anglický ostrostřelec stát na druhé straně hřiště. Orient měl totiž hostit Tottenham v rámci utkání ligového Carabao Cupu.
Jenže zápas byl pouhé dvě hodiny před výkopem zrušen kvůli pozitivním výsledkům při testování na koronavirus v týmu Leytonu, které Orientu platil právě Tottenham. Na této úrovni není poměrně drahé testování pravidelné. První zprávy hovořily až o 17 nakažených. Orient tak nejenže z poháru nejspíše automaticky vypadne, což by asi, vzhledem ke kvalitě soupeře, bylo tak či tak nevyhnutelné, ale zejména přijde o příjem z vysílacích práv. A to ho finančně zabolí.
Fanoušci Tottenhamu se tak po zprávě o zrušení utkání rozhodli alespoň svými skromnými silami přispět jednak klubu, ale současně i na dobrou věc a nákupem v klubovém fanshopu podpořili charitativní a zdravotnickou organizaci. Během jednoho dne klubový obchod utržil více než půl milionu korun.
🤯 The club shop has done over £20k of sales since yesterday morning!
— Leyton Orient (@leytonorientfc) September 23, 2020
No words for your generosity, Spurs fans 🙏
You can still donate a child’s kit to our charity partners - read more below. #LOFC #THFC https://t.co/QPuMrv3OEE