Hlavní obsah

I Lamborghini či McLaren budou elektro, ukazuje výstava luxusních vozů

Podívejte se na výstavu luxusních aut, kde se šéfové značek zaslíbili elektrifikaci.Video: Jan Marek, AP

Prestižnější, ale i dražší automobilky od Lotusu po Lamborghini se pořád víc snaží ukázat, že také jejich stáje se budou snažit o co nejdřívější přepnutí z fosilních paliv na elektřinu, aby snížily své emise a držely nový trend.

Článek

V přepočtu přes 14 tisíc korun za lístek, maximálně 5000 účastníků a nanejvýš 200 vystavených vozů. Každoroční výstava The Quail na stejnojmenném golfovém hřišti v kalifornském městě Carmel je součástí tzv. Monterey Car Week, tedy Týdne aut v Monterey. Nejedna luxusní automobilka na ní odhaluje své novinky. Letošní ročník nebyl výjimkou, v něčem přece jen ale poměrně převratný byl.

Elektrická, přesto stále výkonná

Šéfové značek jako Lotus, Lamborghini, McLaren, Pagani, ale třeba i Roll Royce si dali zvlášť záležet, aby světu připomněli, že i jejich stáje se přizpůsobují tomu, co je v motorismu nevyhnutelným trendem. Také oni už nehledě na to, co bylo pro jejich vozy až dosud typické, elektrifikují.

„Všichni ostatní v oboru už přepínají. Myslím, že toho přijde ještě dost a že uvidíme v této oblasti ještě dost zlepšení, co do výkonu i dojezdu, který ta auta zvládnou. Také závoďáky nebo sporťáky se dostávají do hry na denní bázi. Myslím, že uvidíme ještě hodně průlomových vozů, ať už elektromobilů nebo hybridů, nebo aut s úplně novým typem technologie nebo jejich kombinací, co naplní potřeby širšího trhu,“ vysvětluje Kai Lermen, ředitel výstavy The Quail.

Italský býk už za dva roky hybridizuje všechny modely

Výstava luxusních automobilek v Kalifornii se loni nekonala kvůli covidu, a tak mělo více než tucet značek rok navíc k dobru, aby své hybridy a elektromobily, které na letošním ročníku výrazně převažovaly, co nejlépe doladily. Chtěly koneckonců dokázat, že i jejich silná, rychlá, dost drahá a obyčejně neúsporná auta dokážou zezelenat. Jako i nový Countach od Lamborghini za 2,5 milionu dolarů. Hybridní dvanáctiválcový model LPI 800-4 zvládne stovku za méně než tři vteřiny.

„Chystáme se hybridizovat všechny naše modely mezi roky 2023 a 2024, abychom redukovali emise CO2 do roku 2025 o 50 procent. Ale slibujeme například i to, že vyvineme nový V12 motor po vzoru Aventadoru a že výkon našeho hybridu bude lepší než výkon současné generace,“ říká Stephan Winkelmann, CEO Lamborghini.

Elektrický sporťák i levně

Vedle superdrahých sportovních vozů se na kalifornské výstavě představily také levnější varianty. Jako šestiválcový Lotus Emira s cenovkou okolo 75 tisíc dolarů. Kompletně elektrický vůz zrychlí z nuly na sto za 4,5 vteřiny a na jeho premiéru si britský výrobce závoďáků pozval i bývalého šampiona Formule 1 Jensona Buttona.

„Hodně aut jezdí na elektřinu, existuje technologie na vodík, nebo je hodně biopaliv. Technologické novinky přichází neustále, což je skvělé vidět. Každý vyvíjí něco nového. Dobrá věc na elektřině je to, že funguje okamžitě. Otáčky dostane hned, jakmile se dotknete pedálu. A je šílené, kolik síly v sobě ta věc má,“ dodává Jenson Button, bývalý šampion Formule 1.

Méně emisí a půlka vozů v prodeji do zásuvky

Přechod dopravního sektoru na uhlíkovou neutralitu chce výrazně urychlit i americký prezident. Joe Biden se začátkem srpna dohodl s představiteli tamního automobilového průmyslu, že až 50 procent nových amerických vozů dodávaných na trh budou do roku 2030 tvořit elektrovozy. Automobilky také mají od příštího roku do roku 2026 snížit své emise o 25 procent.

Celkem chce Biden do konce dekády snížit produkci skleníkových plynů nejméně o polovinu oproti roku 2005. Otázkou zůstává, na kolik budou schopni se přechodu na elektromobily přizpůsobit zákazníci a čím je podpoří jednotlivé státy.

„Elektřina bude základ. Naši praprapravnuci budou na nás a generace před námi vzpomínat, škrábat se na hlavách a říkat si ‚Cože? Vykopali jste díru v zemi, brali odtamtud nějakou špinavou černou věc, vyčistili ji, ale hned na to s ní znečišťovali svět tím, že jste ji strčili do auta a spalovali?‘ Když si to tak řeknete, nedává to fakt smysl,“ rozhořčuje se automobilový specialista Ant Anstead.

„Navíc, víte, jako strojař a stavitel aut říkám, že elektrická auta jsou jednodušší. Chladící systémy, palivo, všechny ty díly navíc, aby spalovací motor fungoval. Karburátory a čerpadla. Myslím, že jak postupujeme, stejně jako to lidstvo má odvždy ve zvyku, bude se zjednodušovat a zjednodušovat, a to z perspektivy strojaře znamená větší spolehlivost,“ dodává.

Doporučované