Článek
Zájemci o hypotéku i všichni ostatní, koho zajímají ceny úvěrů na bydlení, budou mít pravděpodobně ještě letos více možností, jak si udělat obrázek o situaci na trhu.
Česká bankovní asociace (ČBA) totiž chystá portál s pracovním názvem Basta (Bankovní Statistiky), kde by laická i odborná veřejnost našla všemožné komentáře, prognózy a data o bankovním trhu.
„Interně v tuto chvíli diskutujeme o podobě Basty, ukazatelích, formátu, způsobu zveřejňování atd. Součástí Basty je i návrh zveřejňovat několik ukazatelů o hypotečním trhu včetně průměrné sazby hypoték,“ uvedl pro SZ Byznys hlavní poradce ČBA Vladimír Staňura.
Tím by ovšem asociace „vlezla do zelí“ existujícímu úspěšnému ukazateli Hypoindex. Ten od roku 2003 vždy v půlce měsíce zveřejňuje údaje o čerpaných hypotékách a průměrné úrokové sazbě v měsíci předchozím. V celkovém objemu ovšem nerozlišuje mezi hypotékami zcela novými a refinancovanými, což trendy na trhu zkresluje.
Přitom v loňském rekordním hypotečním roce představoval podíl úvěrů na bydlení přenesených k jiné bance až třetinu. Nevýhodou Fincentrum Hypoindexu také je, že nezahrnuje všechny banky, ve statistikách chybí například mBank, Fio, Creditas, Oberbank a také všechny stavební spořitelny.
Data o hypotečním trhu zveřejňuje také Česká národní banka, ovšem s měsíčním zpožděním. Chybí rovněž počty uzavřených úvěrů.
Nový ukazatel Basta by podle Staňury zahrnoval i stavební spořitelny a odlišoval nové úvěry a úvěry refinancované. „Chceme, aby se co nejvíce blížil statistikám ČNB. Mimo jiné také proto, aby s ním banky měly výkaznicky co nejméně práce. Dokud ovšem nebudeme mít souhlas všech bank, nemohu v tuto chvíli potvrdit, že se nový ukazatel opravdu narodí,“ upozornil poradce ČBA.
Společnost Fincentrum & Swiss Life Select, která kromě prodeje hypoték a dalších finančních produktů ukazatel Hypoindex vydává, se bojí, že Basta bude znamenat konec stávajícího ukazatele. Vyplývá to z dopisu, jejž její šéf Filip Duchoň adresoval generálním ředitelům bank a který má SZ Byznys k dispozici.
„… Vaše banka nám poskytuje informace, které slouží k pravidelné aktualizaci indexu. Téměř dvacet let fungování tohoto ukazatele je tak naším společným úspěchem. Společně pomáháme spotřebitelům orientovat se na finančním trhu a pomáháme kultivovat celý trh. Velmi mě proto překvapilo zjištění, že Česká bankovní asociace v těchto dnech obesílá vedení jednotlivých bank s žádostí o ukončení poskytování svých dat pro sestavení ukazatele Fincentrum Hypoindex. Cílem takového kroku je faktické ukončení indexu, který funguje nezávisle a je významným informačním zdrojem pro spotřebitele. Jsem tímto jednáním velmi zaskočen a znepokojen. S ohledem na skutečnost, že Fincentrum coby autora indexu nikdo z ČBA nekontaktoval, nerozumím snaze ničit něco, co ke všeobecné spokojenosti funguje již od roku 2003,“ píše se mimo jiné v dopise.
Mluvčí ČBA Monika Petrásková pro SZ Byznys uvedla, že společnost Fincentrum & Swiss Life Select s plány vytvořit portál s bankovními statistikami osobně seznámila šéfka ČBA Monika Zahálková.
O Bastě rozhodnou banky
Podle Staňury ČBA banky nežádala o ukončení poskytování dat pro Hypoindex. „Psal jsem bankám před třemi týdny několik otázek. Zda jsou připraveny posílat data o hypotečním trhu v jiném formátu než Hypoindex do ČBA. Pokud ano, zda budou dál posílat data Fincentru pro Hypoindex. Banky mi odpověděly, že platí obojí. To je, jsou připraveny posílat rozšířená data do ČBA, to znamená jiná než pro Hypoindex. A zároveň budou posílat dál data Fincentru,“ uvedl Vladimír Staňura.
Mluvčí České spořitelny Filip Hrubý potvrdil, že dostali nabídku spolupráce na Bastě. „Nicméně v tuto chvíli standardně spolupracujeme na reportingu hypotečních statistik s portálem Hypoindex,“ doplnil.
Ani banka Moneta neuvažuje o upuštění od spolupráce s Hypoindexem. „Naopak budeme usilovat o to, aby se naše vztahy s tímto portálem ještě více zintenzivnily. Jakékoliv aktivity ČBA v tomto směru nebudeme komentovat,“ uvedla mluvčí finančního domu Zuzana Filipová.
Bude tak záležet, jakou přidanou hodnotu oproti Hypoindexu dokáže Basta nabídnout. Úspěšná může být, pokud dokáže data o hypotečních obchodech nabídnout minimálně stejně rychle jako Hypoindex, zahrnout více institucí a rozlišit mezi novými a refinancovanými úvěry.