Článek
Zkušební jízdy autobusu švédského výrobce Volvo Bus Corporation v Praze budou probíhat od středy 6. února po dobu čtyř měsíců. DPP chce ověřit jeho jízdní vlastnosti a především také úspory pohonných hmot.
Nízkopodlažní kloubový autobus značky Volvo s označením 7900 LAH pohání kombinace naftového motoru a elektromotoru o výkonu 130 kW, u kterého výrobce deklaruje úsporu pohonných hmot až o 30 %.
„Hybridní autobus přispívá ke zlepšení životního prostředí hned třikrát: jde o zmíněnou úsporu paliva, s tím související nižší emise a třetím významným prvkem je snížení hlučnosti zejména při rozjezdu, kdy je aktivován tichý elektropohon,“ říká vedoucí jednotky Správa Vozidel a Autobusů Jan Lebeda.
„V této konfiguraci nemá žádné limity denního dojezdu, nepotřebuje nabíjecí infrastrukturu, a tudíž může být logickým mezičlánkem mezi klasickými autobusy s naftovými motory a elektrobusy nebo bateriovými trolejbusy, o nichž se dnes hovoří jako o autobusové dopravě budoucnosti,“ dodává.
Až o 30 % úspornější než klasické autobusy
Dopravní podnik hodlá rovněž porovnávat spotřebu hybridního autobusu v zimním a letním provozu. Technické a jízdní vlastnosti Volva 7900 LAH pak chce testovat i na různých linkách v Praze. Autobus bude s evidenčním číslem 6000 vyjíždět z Depa Hostivař.
Hybrid je úsporný, ale i komfortní
Zapůjčený autobus je dlouhý 18 metrů, může převážet až 136 cestujících – 46 sedících a 92 stojících. Disponuje samostatnými okruhy ventilace, topením a klimatizací jak pro cestující, tak pro řidiče.
Technické parametry, uspořádání interiéru i vnější olakování odpovídají požadavkům dopravního podniku v belgickém Bruselu. I tam již bylo Volvo 7900 LAH úspěšně otestováno v běžném provozu.
Princip hybridní technologie autobusu spočívá v rekuperaci brzdné energie, tedy zpětné přeměny pohybové energie uvolněné při tomto procesu na elektřinu, která pohání elektromotor nebo se ukládá do akumulátoru. Při správném způsobu jízdy je možné podle údajů výrobce docílit až 30procentní úspory paliva ve srovnání s klasickým autobusem s naftovým motorem.
Volvo používá podle serveru Auto.cz technologii takzvaného paralelního hybridu. V hnacím řetězci je tak za naftovým motorem elektromotor, který pracuje buď v režimu motor, nebo generátor. Energii vracející se do oběhu ukládají trakční baterie na střeše vozidla a je používána zejména při rozjezdu nebo akceleraci.