Článek
Kvůli pandemii se nepodařilo odehrát vše, co dramaturgie pod heslem Brave new man původně slibovala. Proto se divadelníci nadále soustředí na vize budoucnosti a cenné lekce z minulosti. Jednotlivé inscenace spojují témata jako vztah člověka k přírodě, život na okraji nebo kritika civilizace založené na předpokladu nekonečného růstu.
I vzhledem k pandemickým okolnostem nechtěli divadelníci téma opustit a přejít „spotřebně“ k další sezoně. „Má smysl si říct - pojďme dál hledat člověka budoucnosti, a ne vracet se k nějakému údajnému normálu,“ řekl umělecký šéf Martin Sládeček.
Dneškem v Huse na provázku začíná Brave new weekend. Čtyřdenní série akcí otevře sezonu, během které pak divadelníci nabídnou čtyři inscenace nazkoušené v uplynulých pandemických měsících. Jde o představení Raději zešílet v divočině, Čerwuiš, Setkání spiklenců a Pammrová/Březina. Navíc vzniknou tři novinky.
Nejprve se divadelníci pustí do dramatizace Chazarského slovníku srbského spisovatele Milorada Paviče, premiéra v režii Jana Mikuláška bude v listopadu. „Našli jsme v Chazarském slovníku - kromě obrovské poezie v jazyce, motivech, postavách a situacích - i velké množství styčných ploch s naší současností,“ uvedla Menclerová. Postmoderní kniha neobvyklou formou rekonstruuje kulturu zapomenutého národa Chazarů, který v raném středověku založil říši mezi Černým a Kaspickým mořem.
Na únor plánuje Husa na provázku temně cirkusovou inscenaci Proč se dítě vaří v kaši podle stejnojmenné knihy Aglaji Veteranyi, autorky rumunského původu. Třetí premiérou budou Bídníci podle Victora Huga v režii Michala Háby. „On to plánuje jako hodně divokou anarcho-fresku, chce polemizovat s inscenační tradicí tohoto románu, která v činoherním divadle prakticky neexistuje, existuje jenom v muzikálovém. Chce se ptát na to, jestli jsme v dnešní době schopní se s bídou setkat i jinak než v kýčovitých, lyrizujících aranžích,“ popsal Sládeček.
Jako nové formáty divadlo nabídne jevištní pub kvíz Jak vidí Brno?, na kterém se budou podílet zástupci brněnských menšin, a také Přechodníky, besedy německého myslitele a překladatele s židovskými kořeny Wolfganga Spitzbardta.
V čele divadla vystřídal před novou sezonou dramaturg Sládeček režisérku Annu Davidovou, která nastoupila na mateřskou dovolenou. Za dva roky se domluví na podobě další spolupráce. Sládeček předpokládá, že se Davidová do Husy na provázku vrátí, ať už jako umělecká šéfka, anebo třeba kmenová režisérka.