Hlavní obsah

Hudební služba Spotify podepsala klíčovou dohodu s Warner Music

Za 1000 přehrání na Spotify dostane umělec podle odhadů 3,8 dolaru.Video: Jakub Říha

Streamovací služba Spotify získala podpisem všechna tři velká hudební vydavatelství - Warner Music, Sony i Universal.

Článek

Největší hudební streamovací služba Spotify může dál fungovat a uspokojit poptávku svých 140 milionů uživatelů.

Po společnostech Sony a Universal obnovila totiž  smlouvu i s posledním ze tří velkých hudebních vydavatelství – s Warner Music Group.

Pokud je i poslední uzavřený kontrakt podobný dvěma předchozím, obsahuje dodatek, díky němuž by mohlo být pro část uživatelů dočasně omezeno bezplatné přehrávání některých nahrávek - například při vydání nového singlu.

Opožděné uvolnění hudebních novinek pro neplatící uživatele, kterých je na Spotify asi 80 milionů, má svůj důvod - mohlo by zvýšit tržby umělcům z přímého prodeje hudby. Někteří si totiž stěžují, že mají od streamovacích služeb malý příjem.

Z prodeje digitálních nebo fyzických kopií mají umělci sice procentuálně menší zisky, na druhou stranu se ale díky streamovacím službám dostane jejich hudba k širšímu publiku. To může být výhodné například pro ne příliš známé interprety, kteří takto mohou získat nové publikum.

Honoráře pro umělce za jedno přehrání na streamovací platformě se vypočítávají složitě. Samotné společnosti je často nechtějí zveřejňovat a zároveň se procento ze zisku za přehrání často mění v závislosti na různých faktorech.

Z informací od samotných umělců a dalších zdrojů, které dal dohromady server Information is Beautiful, vyplývá, že Spotify platí umělcům za tisíc přehrání 3,8 dolaru, Apple Music 6,4 dolaru a YouTube ani ne dolar. U umělců, kteří mají podepsanou smlouvu s vydavatelstvím, je pak situace o něco lepší.

Aby tedy umělec bez vydavatelství v zádech dosáhl na minimální americkou mzdu ve výši 1 472 dolarů, musí na Spotify jeho skladby nasbírat alespoň 380 tisíc přehrání.

Optimističtější je ve svých odhadech Asociace amerického nahrávacího průmyslu (RIAA), která má za oceánem podobnou funkci jako česká OSA. Podle ní dostane z tisíce přehrání na Spotify umělec sedm a půl dolaru. U konkurenční Apple Music je to lehce přes 12. U videoportálu YouTube pak asociace vyčíslila cifru na 1,5 dolaru. RIAA data sbírala od různých agentur, které se zabývají statistikami v hudebním průmyslu.

Související témata:

Doporučované