Článek
Bezmála čtyřicetiprocentní propad příjmů za květen ze sdílených daní zasáhl město Semily. Starostka Lena Mlejnková (Volba pro Semily) poukazuje na to, že vykrývat tyto výpadky dotacemi, jak navrhuje premiér Andrej Babiš, nedává smysl. „Nepotřebujeme cyklostezku, potřebujeme most,“ říká.
Za květen hlásíte propad v příjmech o 37,5 procenta, jde o částku dosahující 3,5 milionu korun. Jak zásadní problém to pro chod vašeho města je?
Je to obrovský problém, je to jenom první vlaštovka. Obáváme se, že se to bude prohlubovat. Na začátku létalo éterem, že to bude propad o 10 procent, pak najednou o 20 procent a v květnu jsme na takto vysokém procentu. I když jsme se na to snažili připravit a stopli jsme všechno, co šlo, tak rozhodnutím Poslanecké sněmovny, které se týkalo bonusů (kompenzační bonusy pro živnostníky a jednatele malých firem se vyplácí ze sdílených daní, a náklady jsou tak rozložené i na samosprávy, pozn. red.), se dostáváme do obrovských potíží. Obáváme se, že nebudeme mít ani na provoz, ani na to nejzákladnější, co má město zajišťovat.
Takže se hlavně obáváte toho, co teprve může přijít? Jak hluboko budou klesat příjmy města?
Ono to už probíhá. Pokusili jsme se zastavit, nebo stopli jsme všechno, co šlo. Zarazili jsme veškeré investice a opravy, i ty které byly nezbytné. Obrovsky se obáváme toho, co bude. Pokud propad bude pro Semily skutečně 35 až 40 milionů korun, tak je to strašná darda. Jenom ten kompenzační bonus dělá 10 milionů korun. Když to porovnáte s tím, že máme na celkové investice zhruba 25 milionů korun na rok… A ještě na nás budou dopadat naše problémy, protože máme 16 příspěvkových organizací a i ty mají propady. A to nemluvím o sociálních službách, kde je také propad, a navíc i zvýšené náklady na ochranné pomůcky. Chybí nám tam 5,5 milionu korun, jenom abychom do konce roku vyšli.
Nepracujeme s imaginárními čísly
Na druhou stranu, nemůže se stát, že příjmy města na podzim vzrostou a doženou propad z jara?
Samozřejmě k tomu upínáme zraky, ale věřit tomu je strašně složité. Pokud máme odpovědně sestavit rozpočet na příští rok, nemůžeme si dovolit, jako stát, pracovat s imaginárními čísly. My to vždycky musíme mít něčím kryto. To znamená, že musíme zvýšit zadluženost nebo omezit to, co budeme dělat. A nemůžeme si dovolit čekat, jak to na podzim dopadne. Pokud ty finance na podzim přijdou, tak to bude jenom dobře, ale zatím se prognózy spíše zhoršují a s každým dalším rozhodnutím, které přijde seshora, to na nás obrovsky dopadá, aniž bychom to mohli jakkoliv ovlivnit.
Takže rozpočet na příští rok bude vycházet z těch snižujících se příjmů?
Ano. Musíme jako řádný hospodář naplánovat vyrovnaný rozpočet, to znamená půjčit si na něj finance, nebo přemýšlet o tom, kde vezmeme finance z provozu, případně řešit platy zaměstnanců, což je úplně špatně, tím se ekonomika ještě víc propadne. A budeme hledat finance na spoluúčast k věcem, které máme rozjeté. Nemáme ani na tu spoluúčast, a to nemluvím o běžných opravách, které se dají posunout. Nemůžeme si ale dovolit nepostavit most, když ten druhý je v havarijním stavu.
Na to jsem se chtěl zeptat detailněji. Máte rozestavěnou školku, chybí vám ale peníze na spoluúčast k dotacím. Co to bude reálně znamenat?
Získali jsme dotaci na mateřskou školku z evropských fondů. Ta stavba je zahájena a my si udělali rezervu zhruba 35 milionů korun, abychom pokryli spoluúčast. A my jsme o ty peníze teď vlastně přišli, protože musíme pokrýt ztráty. A nemůžeme si dovolit ten projekt neuskutečnit.
To znamená, že dostavba školky ohrožená není, ale řeší se, kde se na to seženou peníze?
Ano, protože je to rozjeté. Rady, abychom investovali, jdou absolutně proti tomu, že nám pak nepřichází peníze.
Zmínila jste most přes Jizeru. Jak je to s ním?
Je to naprosto nezbytný projekt. Máme v Semilech jeden most přes Jizeru, jenž je v majetku Libereckého kraje, který je v havarijním stavu. Je vlastně na demolici. A máme druhý most, jenž je v podstatě pontonový a který v tuhle chvíli nepostačí na objízdnou trasu. S Libereckým krajem jsme se domluvili na tom, že město postaví další most, který bude sloužit jako objízdná trasa po dobu opravy prvního mostu s tím, že nám na to kraj přispěje částkou, kterou by použil na objízdnou trasu. Nemůžeme si dovolit ho nepostavit.
Takže si opět budete půjčovat peníze?
Ano, protože to nejsou věci, které lze platit z dotací. Dotace jdou na zateplování nebo na cyklostezky. Mnohem akutnější jsou ale pro města věci, které máme dlouhodobě v plánu realizovat. My v Semilech takto ještě připravujeme dopravní terminál, potřebujeme přesunout autobusové nádraží k vlakovému. Se Správou železnic to společně projektujeme, oni mají připravený projekt na přestavbu kolejiště. Ale my dalších 40 milionů korun nebudeme schopni našetřit. Musíme spoléhat na dotační tituly, ale zase nám budou chybět peníze na spoluúčast. A jsou to projekty, které potřebujeme, a plánujeme je dlouhá léta.
Je to ohrožující
Máte šestnáct příspěvkových organizací. Jak je postihne, že město nemá peníze?
Samozřejmě vždycky musíme dofinancovat a zajistit provoz příspěvkových organizací. Je to tak ze zákona. A příspěvkové organizace mají také propady. Kino, sportovní centrum, muzeum. V tuto chvíli, předpokládám, nám ředitelé budou postupně vyčíslovat ztráty.
Co tedy jako město můžete dělat kromě půjčování si peněz?
Snažíme se vyzývat lidi, aby místním podnikatelům, živnostníkům i organizacím pomáhali tak, že je budou využívat. Aby si šli koupit knížku do místního knihkupectví, zašli do kina nebo k místní manikérce. Tím nejspíš pomůžou.
Dotace, o kterých mluví premiér, jsou pro vás obecně příliš úzce zacílené?
Úplně jednoduše je to tak, že někdo jiný určí, co vy potřebujete. Vypíše nějaký titul. My se snažíme dotace využívat maximálně, je to součást péče řádného hospodáře, ale zároveň si myslím, že nepotřebujeme cyklostezku, potřebujeme most. Proto jsou dotace princip, který není vhodný pro samosprávu.
Sdružení místních samospráv vyhlašuje stávkovou pohotovost. Připojíte se a co to reálně znamená?
My potřebujeme jako starostové ukázat, že je to ohrožující, potřebujeme, aby si lidé uvědomili, že to dopadne na každého. Vydržíme ještě rok neopravovat silnici, ale pokud malé obce nebudou zvládat situaci, co se bude dít? Nebudou se odvážet odpady? Nebude se v obcích svítit? Je to úplně špatně. Mělo by se to vrátit do původního stavu, aby sdílené daně obdržely obce do svého rozpočtu a mohly s nimi nakládat.