Článek
Kombinace opatření proti šíření covidu-19 a snaha o předzásobení před vypršením přechodného období komplikují dopravu v přístavech v Doveru a Calais, píše deník The Telegraph. Kvůli zahlceným přístavům se tak podle deníku čím dál více společností rozhoduje přejít na silniční nákladní dopravu. Podle odhadů Telegraphu v posledních týdnech projede každý den tunelem pod Lamanšským průlivem o 2000 nákladních aut více oproti normálu.
S končícím rokem a tím i blížícím se vypršením přechodného období se nejen britští dopravci obávají, že v případě odchodu Británie z EU bez dohody dojde ke kolapsu na hranicích. Podle ředitele přístavu v Doveru Douga Bannistera může už tak komplikovanou situaci odchod bez dohody ještě zhoršit. „Jsme čtrnáct dní od konce přechodného období, takže vše teď probíhá opravdu za pět minut dvanáct,“ řekl deníku Bannister.
Přístav v Doveru už dříve podal žádost k vládě o finanční podporu, která by měla pomoci v období po konci přechodné doby. „Bez tohoto financování bude přechod ještě náročnější,“ řekl BBC Bannister. Přetížení podle BBC hlásí i další britské přístavy. Vláda ale žádost odmítla a uvedla, že do přístavní infrastruktury už investovala dostatek. Dover požadoval 33 milionů liber (necelých 952 milionů korun) z fondu pro infrastrukturu přístavů, který má usnadnit přechod na nová přepravní a obchodní pravidla.
Nadějné je podle Bannistera alespoň to, že leden patří z hlediska přepravy zboží mezi klidnější měsíce, což by tak mohlo alespoň trochu usnadnit přípravu na náročnější část roku. „Pokoušíme se projít největším obdobím nejistoty, jaké jsme zažili,“ upozorňuje Bannister. Přes Dover projede podle BBC denně okolo 9000 nákladních automobilů, jež tak do Spojeného království dopraví až 20 % veškerého zboží, které míří do britských obchodů.
Před odchodem bez dohody varuje i Konfederace britského průmyslu, která vydala pro vládu několik doporučení, jak situaci pro obchodníky ulehčit. Ta zahrnují šestiměsíční odkladnou lhůtu pro obchodníky, kteří udělají chybu při vyplňování celních dokladů, a také minimálně rok, aby si firmy zvykly na dodržování nových pravidel. Obavy má i Federace malých podniků, která v pátek uvedla, že pouze pětina společností spadajících pod federaci je připravena na konec přechodného období.
Nepřipravená na odchod bez dohody je Velká Británie i podle sněmovního výboru pro brexit. Jeho předseda Hilary Benn uvedl, že vláda „stále nemůže poskytnout podnikům, obchodníkům a občanům jistotu v tom, co se stane ve všech oblastech ovlivněných jednáním“, píše The Guardian. Výbor v jedné ze svých zpráv kritizuje také komunikaci s podniky a nejasnosti ohledně pravomocí policie na hranicích, která podle výboru bude muset postupovat „pomaleji a těžkopádněji“.
Tento víkend představuje podle BBC „kritických 48 hodin“ v brexitových jednáních. Větší část textu budoucí dohody o obchodních vztazích i dalších oblastech spolupráce je podle britské stanice hotová, spory jsou však stále v oblastech rybolovu, pravidel hospodářské soutěže a řešení případných vzájemných sporů.
Pokud k 1. lednu nedojde k dohodě, budou se obě strany spoléhat na pravidla Světové obchodní organizace, kterými se bude řídit vývoz a dovoz, což by mohlo vést k zavedení poplatků za prodej a nákup zboží, a tím pádem i ke zvýšení cen zboží. Pokud bude dosaženo dohody mezi oběma stranami, musí ji schválit britský parlament a členské státy Evropské unie.