Článek
Rok, v němž musela na 39 dní kvůli koronaviru zcela uzavřít svoje továrny, se na Škodě Auto podepsal citelně. Prodala o pětinu méně vozů. Hranice, na níž začíná spokojenost majitelů největší tuzemské automobilky, tedy milion prodaných aut, ale padla už posedmé za sebou.
Nejprodávanějším autem firmy je tradičně model Octavia, největším skokanem roku Kamiq a zajímavostí v přehledu modelů pak fakt, že dceřiná společnost Volkswagenu prodala loni také prvních šest stovek zcela elektrických Enyaqů.
„Více než milion dodaných vozů na celém světě je velký úspěch. Zejména pak v souvislosti s pandemií koronaviru a s tím spojeným pětitýdenním přerušením výroby během první vlny na jaře uplynulého roku. Do budoucna se díváme s optimismem, ale zůstáváme ostražití a bedlivě sledujeme další vývoj na jednotlivých trzích,“ uvedl šéf automobilky Thomas Schäfer.
Nejprodávanější vozy Škoda Auto v roce 2020
Octavia – 257 400 vozů – meziroční změna –29,2 %
Karoq – 137 200 – meziroční změna –10,1 %
Kodiaq – 131 600 – meziroční změna –23,4 %
Kamiq – 128 500 – meziroční změna +99,0 %
Fabia – 105 500 – meziroční změna –39,0 %
Superb – 86 200 – meziroční změna –17,8 %
Schäfer stojí v čele mladoboleslavské továrny teprve od loňského roku, takže ze svých prvních výročních výsledků musí mít radost. Automobilka zvýšila podíl na evropském trhu na 5,4 % a posílila v Rusku (+6,8 %).
Pokud srovnáváme rok před covidem-19 (2019) a covidové období (2020), u většiny modelů přišel pokles prodeje. V západní Evropě například Škoda prodala o 16,5 % vozů méně, v Německu, na druhém největším trhu značky, dodala celkem 161 800 vozů (tedy o 15 procent méně).
Jak si Škoda Auto vede doma? Na českém trhu klesly dodávky zákazníkům od ledna do prosince o 11,6 % na 83 200 aut. Tržní podíl se ale zvýšil o 3,34 procentního bodu na 41 procent – což znamená, že konkurence Škodovky si s koronavirovou prodejní a výrobní pauzou poradila hůře.