Článek
Úměrně tomu Dopravnímu podniku města Hradce Králové letos klesnou výnosy z MHD asi o 41 milionů korun z dříve obvyklých zhruba 120 milionů korun. Podnik proto odložil na rok 2021 plánovaný nákup šesti autobusů za přibližně 50 milionů korun. ČTK to řekl ředitel dopravního podniku Zdeněk Abraham.
Při jarní vlně epidemie podnik jezdil v omezeném, takzvaném prázdninovém režimu od 23. března do konce června. Při nynější druhé vlně epidemie podle prázdninových jízdních řádů jezdil od 19. října do konce listopadu. Nadále zatím zůstávají pozastavené noční linky.
„Vypadla nám přeprava vysokoškoláků, středoškoláků a dětí. Zájem snížila i obava lidí z nákazy v MHD, podle nás ale neopodstatněná,“ řekl Abraham. Doložil to na tom, že z šesti od září covidem nakažených pracovníků podniku byli jen dva řidiči, kteří ale k nákaze přišli v rodině či jinde.
Ztráty tržeb z MHD při jarní vlně epidemie byly podle ředitele vyšší než z podzimní vlny. Náklady podnik vedle omezení přepravy šetřil i tím, že na linky co nejvíce nasazoval provozně úspornější elektrobusy. „Bez těchto úspor by ztráta z MHD byla vyšší o asi 21 milionů korun a byla by na úrovni 50 až 60 milionů korun,“ řekl Abraham.
Další ztráty podnik podle něj utrpěl v omezeném provozu autoškoly, myčky, u servisního střediska či v zájezdové dopravě. Zvýšené náklady má s dezinfekcí a čištěním autobusů. „Koupili jsme druhý ozonovací stroj a další dva tepovací stroje na častější čištění sedaček,“ řekl.
Město Hradec Králové letos plánovalo dát podniku dotaci na úhrady ztráty z provozu MHD ne výši 255,5 milionu korun. Po jarní koronavirové vlně město dotaci navýšilo o 24,1 milionu korun, což ale plně letošní výpadek nepokryje. Pokud město podniku další peníze neposkytne, tak je možné, že na rozdíl od vyrovnaných výsledků v minulých letech Dopravní podnik letos vykáže ztrátu.
Kvůli výpadku příjmů se podnik rozhodl zrušit již vypsané výběrové řízení na nákup tří „krátkých“ autobusů a ani nevypisovat tendr na nákup tří kloubových autobusů. Všech šest vozů v souhrnné odhadované hodnotě asi 50 milionů korun měl podnik zařadit do flotily příští rok. „Pokud nákup odložíme o jeden až dva roky, na kvalitě dopravy v Hradci Králové se to negativně neprojeví. Náš současný vozový park má průměrné stáří do sedmi let a patří tak mezi nejmladší v ČR,“ řekl Abraham.
Od ledna podnik ceny jízdného měnit nebude. Jednotlivá papírová základní jízdenka bude dál za 20 korun a jednotlivá jízda placená čipovou městskou kartou bude nadále za 14 korun.