Článek
Hra Roblox získává velmi rychle na oblibě. Za pouhé tři roky se vyhoupl počet hráčů z 12 na 32,6 milionu. A odhaduje se, že letos toto číslo může vzrůst až na 36,4 milionu hráčů. Roblox dnes válcuje i takové hity jako Minecraft nebo Fortnite. Zvlášť mezi teenagery.
Vytvořte svět a sklízejte peníze
Zatímco na americké půdě je hře věrná více než půlka mladých pod 16 let, američtí vývojáři chtějí cílit i na věkovou skupinu od 17 do 24 let. Motivují je lehce vydělanými penězi pro začínající programátory, kteří si mohou přivydělat na poplatky za studium vysoké školy. Hráči totiž v Robloxu mohou vytvářet dílčí herní světy, kterých má hra dnes už přes 18 milionů, a pak si nechat vyplácet 70 procent útrat jiných hráčů v jejich světě.
Hráč si vydělal přes milion dolarů za rok
Společnost už takto mladým vývojářům vyplatila v přepočtu asi 7,2 miliardy korun, ze 650 milionů před třemi lety tedy více než desetinásobek. Čtyřiadvacetiletý Alex Hicks si takto za jediný rok vydělal přes milion dolarů. Nejméně 100 tisíc dolarů si ve hře prý vydělá přes 300 uživatelů a nad 10 tisíc až 1250 lidí.
„Roblox je skvělá komunita, kde spolu lidé vytváří další světy,“ vysvětluje šéf a spoluzakladatel společnosti David Baszucki, který hru popisuje jako „metavesmír“, kde si hráči mohou tvořit vlastní avatary i prostředí, v nichž se pak pohybují. Světy fungují jako virtuální zábavní parky.
Baszuckého podíl ve firmě i díky výnosu z veřejné nabídky akcií (IPO) na burze na Wall Street nyní dosahuje více než čtyř miliard dolarů, tedy asi 87,6 miliardy korun.
Firma je ztrátová. Důvěru investorů má, zacílí na reklamu
Herní měna, tzv. Robux, je hlavním příjmem Robloxu. Hra je totiž ke stažení na mobily, tablety i konzole zdarma. Loňský nárůst tržeb o 82 procent na 925 milionů dolarů a odhad růstu o dalších 60 procent až na 1,5 miliardy v letošním roce ale musí vyvážit i jiný zdroj financí. A to i přes to, že vývojáři od investorů začátkem tohoto roku získali 520 milionů dolarů.
Firma totiž loni i přes vyšší obrat vykázala ztrátu 253 milionů dolarů, tedy ještě o 181 víc než o rok dřív. I proto chce Roblox dát ve všech svých herních světech větší prostor reklamám. Ale přirozeným způsobem. Tedy tak, že by hráči třeba mohli nosit značkové oblečení.
„Malé dávky reklam, které jsme dosud ve hře měli, zajišťovaly autentičnost,“ řekl Baszucki pro CNN.
Růst o tisíc procent. Investuje se do ochrany a důvěry
Středeční vstup na burzu Wall Street americké firmě nicméně také výrazně pomohl. Její hodnota se díky růstu ceny akcií o 55 procent oproti původnímu odhadu zvýšila o dalších 15 procent na více než 45 miliard dolarů. To je ze čtyř miliard v loňském únoru růst o 1025 procent.
Po výplatách mladým vývojářům v Robloxu je druhým největší zdrojem výdajů infrastruktura a zabezpečení. Kromě ochrany soukromí nebo menšin před šikanou společnost provozuje třeba i kontrolní mechanismus k tomu, aby mladí hráči neutráceli za nákupy Robuxu příliš peněz.
Samotný Baszucki se prý o budoucnost hry a její popularity nestrachuje. Nárůst počtu uživatelů sice zpomalil, ale i přes existenci konkurentů pokračuje. A společnost založená v roce 2004 teď vstupem na newyorskou burzu dokázala, že má i důvěru investorů. „Pro nás byla veřejná nabídka akcií přirozeně dalším krokem. Ještě víc to tmelí komunitu a každý se teď díky vstupu na burzu může dostat k podílu ve firmě za stejnou cenu,“ dodává CEO firmy.