Článek
Pokud se hotel nebo penzion v Česku spoléhal na domácí klientelu, bojí se budoucnosti výrazně méně než ubytovatelé závislí na zahraničních turistech.
Hoteliéři a majitelé penzionů, jejichž klientelu tvoří z poloviny a více zahraniční hosté, hlásili během minulých prázdnin obsazenost na hranici 80 procent, zatímco letos očekávají sotva polovinu obsazených kapacit. Negativně vidí blízkou budoucnost více než dvě třetiny z nich.
„U firem, v jejichž klientele dlouhodobě převažují čeští hosté, není situace tak dramatická. Zatímco loni měly obsazenost 82 procent, letos odhadují, že docílí zhruba 69 procent,“ říká Darek Pikálek, marketingový a uživatelský průzkumník Seznam.cz. Průzkum proběhl mezi 279 poskytovateli ubytování registrovanými v rejstříku Firmy.cz a vyplynulo z něj, že jen 14 procent oslovených vidí letošní sezonu lépe než tu loňskou.
Průměrná očekávaná obsazenost letos činí 61 procent, oproti loňsku se tak zmenší o čtvrtinu.
„Hotely budou mít problémy. Vezměte si ty v Ostravě, Českém Krumlově, Praze. V Krumlově je sedmiprocentní obsazenost. Tohle některé hotely prostě nemůžou přežít, zvlášť ty rodinného typu. Budou se podle mě prodávat,“ řekl před květnovým otevřením hotelů Viliam Sivek, generální ředitel Sivek Hotels a také předseda Fóra cestovního ruchu.
Méně hostů také znamená, že řada hotelů bude muset jít s cenou dolů. „Pro příklad, v mém Hotelu Kampa v centru Prahy, kde dřív bydleli víceméně jen cizinci, jsem měl cenu za noc 2700 korun. Teď jsem musel jít s cenou dolů na 1100 korun,“ doplnil Sivek pro Seznam Zprávy.
Z průzkumu vyplývá, že cenovky seškrtávala třetina poskytovatelů. Hoteliéři zaměření na českou klientelu si ale naopak řeknou za léto v tuzemsku víc – týká se to rovněž třetiny oslovených subjektů.
Ubytovatelé se shodli, že by jim v současné situaci pomohly státní poukazy na ubytování v Česku. Téměř tři čtvrtiny dotázaných by je uvítaly. Polovina zároveň věří, že by měly významný pozitivní efekt. Vlivu poukazů více věří ubytovatelé alespoň zčásti závislí na zahraničních klientech, u kterých je o velké účinnosti přesvědčeno téměř 60 procent z nich.
Kromě prázdnějších pokojů a tím pádem nižších tržeb vyvolala koronavirová pandemie v hotelech či penzionech zvýšené náklady. Ubytovatelé musejí zajistit v prostorech vyšší hygienické nároky a klienti se na přijatá protivirová opatření častěji ptají.
„Není to běžný dotaz, ale necelá čtvrtina dotázaných ubytovatelů registrovaných na Firmy.cz se už s takovými otázkami setkala,“ uvádí Pikálek. Ubytovatelé by proto měli být připraveni potenciálním klientům vysvětlit, jakým způsobem dezinfikují pokoje a společné prostory.