Článek
Skončila tak obnova mostů i historické komory, která začala v roce 2019. Nyní kanálem může projet výrazně více větších a vyšších lodí, řekl dnes ČTK mluvčí Ředitelství vodních cest Jan Bukovský. Oficiální zahájení provozu se koná v sobotu, kdy kanálem propluje i největší čeká kabinová loď Florentina.
Původní mosty měřily 4,5 metru a některé lodě se pod ně nevešly. Unikátní zdvižný most je přímo u plavební komory, během šesti minut se zdvihne o pět metrů. Nad desetikilometrovým kanálem se nové klenou tři zdvižné mosty, které ovládá na dálku velín zdymadla Hořín. Jedním z nich je i první pohyblivý železniční most v ČR. Zbývající čtyři mosty, které nejsou zdvižné, jsou nad hladinou sedm metrů. Jejich původní konstrukce nebyly v dobrém stavu. „Všechny práce, které byly spojené s mosty, jsou hotové,“ uvedl Bukovský.
Plavební komora byla v provozu už letos na jaře, tehdy ale ještě nebyl dokončený pohyblivý most přes zdymadlo, který zachovává podobu původního z roku 1905. Tvoří jej 100 tun ocelové příhradové konstrukce a 300 tun repasovaného kamenného obkladu. Zvedání zajišťují dvě dvojice hydraulických válců, které je možné v podstatě ovládat jedním tlačítkem.
Úprava hořínského kanálu je součástí vylepšování parametrů pro plavbu po Vltavě mezi Mělníkem a Prahou. Hodnota investice je přibližně 1,8 miliardy korun, část peněz je z evropských dotací, část ze Státního fondu dopravní infrastruktury.