Hlavní obsah

Hop, nebo trop. Lufthansu čeká osudový týden

Foto: Pixabay.com

Ilustrační fotografie.

Dnes se koná schůzka, která může rozhodnout o osudu největších německých aerolinek. O jejím úspěchu rozhodne muž, který v Lufthanse ovládá 15,5 procenta akcií.

Článek

Celé týdny se dohadují manažeři největší letecké společnosti Lufthansa s politiky, jak by měla vypadat záchrana německého rodinného stříbra na obloze. Už to vypadalo, že finanční injekci za devět miliard eur nestojí nic v cestě. A pak se na scéně objevil Heinz Hermann Thiele…

Devětasedmdesátiletý německý miliardář se postupem času vypracoval do pozice největšího akcionáře letecké společnosti, ovládá balík zhruba 15,5 procenta akcií a plány politiků a manažerů se mu vůbec nezamlouvají.

Především by se vedle něj objevil ještě silnější hráč, se kterým by bylo těžké se dohadovat – německý stát by měl v případě dohody získat ve firmě 20 procent akcií, což by z Thieleho udělalo číslo 2. A také by kabinet v Berlíně získal dvě místa v dozorčí radě. A tak lze předpokládat, že by Thiele mohl chtít celou dohodou potopit a využít následného insolvenčního řízení k získání ještě silnějšího slova při řízení podniku – nebo firmu ovládnout celou.

Kapitál by na to zřejmě sehnal, podle informací německého listu Handelsblatt prodal část akcií své firmy Knorr-Bremse, díky čemuž mu na účtu přibylo 760 milionů eur, tedy necelých 19 miliard korun. To je sice v porovnání s vládní pomocí zlomek sumy, ale s dalšími penězi by pomohly banky či jiní investoři.

Jak může jeden muž s 15,5procentním balíkem potopit plán, který dojednali manažeři s ministry, podpořili ho odboráři i řada drobných akcionářů? Vcelku jednoduše přes pravidla valné hromady, která má poslední slovo. Konat by se měla ve čtvrtek a plán by měla schválit prostá většina přítomných hlasů.

Jenže v pravidlech je jedno velmi důležité ale. Pokud se sejde méně než polovina akcionářů, musí plán „odmávat“ dvě třetiny hlasů. Pak se odhodlaný minoritní vlastník stává samozvaným králem a složitě dojednaný plán cárem papíru. Šéf Lufthansy Carsten Spohr v neděli večer přiznal, že se zatím přihlásilo 38 procent hlasů, a to vedení aerolinek udělalo maximum, aby akcionáře nabudilo. „Tento týden bude pro osud naší Lufthansy zlomový,“ nechal se slyšet.

Ráno pak jeho nedělní vystoupení ohodnotili obchodníci na burzách, když poslali cenné papíry Lufthansy na hladinu o deset procent nižší. Během dne se postupně zmátořili – poslední naděje na dohodu vkládají do dnešní schůzky mezi Thielem, šéfem Lufthansy, strážcem německé státní poklady Olafem Scholzem a ministrem hospodářství Peterem Altmaierem.

V rozhovoru pro list Frankfurter Allgemeine Zeitung Thiele říkal, že nechce budoucnost Lufthansy blokovat, ale naopak odbrzdit, a silná přítomnost politiků, kteří mohou kvůli politickým bodům více než ekonomické rozvaze naslouchat hlasům zaměstnanců, by podle něj mohla restart komplikovat. S podobnou výtkou není mezi akcionáři jediný. A nepřesvědčil ho ani plán manažerů na seškrtání 22 tisíc pracovních míst z celkového počtu 138 tisíc, tedy zhruba 16 procent, z toho polovina v Německu. Na tyto úsporné řezy už dokonce odbory kývly.

Heinz Hermann Thiele

Jeden z nejbohatších Němců, jeho majetek časopis Forbes odhaduje na 14,7 miliardy dolarů.

Narodil se 2. dubna 1941.

Začínal jako podnikový právník ve firmě Knorr-Bremse, která dnes patří mezi největší výrobce brzd.

V polovině 80. let minulého století se rodinní příslušníci původních zakladatelů rozhádali, vnuk zakladatele chtěl svůj 71procentní podíl prodat a Thiele ho s pomocí Deutsche Bank získal.

V případě, že by schůzka k dohodě nevedla, se podle Spohra nabízí už jen jediná cesta - insolvence celé firmy. Koronavirová pandemie a její následky totiž firmu oslabily natolik, že by nebyla schopná dostát svým závazkům. Spohr však upozornil na to, že kromě jiného by to znamenalo také dočasné uzemnění letů zrovna v době, kdy se aerolinky pomalu nadechují.

Doporučované