Hlavní obsah

Hon na vozy SUV v Německu. Po tragické dopravní nehodě se zvažuje omezení jejich provozu v centrech měst

Foto: Twitter.com/Greenpeace_de

Nehoda rozpoutala protesty veřejnosti i ekologických organizací.

Řidič SUV značky Porsche najel v Berlíně na chodník a zabil čtyři lidi. Zatímco Berlíňané oplakávají smrt tříletého chlapce a tří dospělých, organizace na ochranu životního prostředí i politici volají po omezení provozu těchto robustních vozů.

Článek

Německou veřejností otřásla děsivá dopravní nehoda, kterou mluvčí berlínské policie označil za „nejhorší za poslední roky“. Dvaačtyřicetiletý řidič SUV v centru Berlína najel na chodník plný chodců, prorazil plot a skončil na volném stavebním pozemku. Způsobil smrt čtyř lidí a pět dalších zranil. V nemocnici skončila i posádka vozu. Sám řidič nakonec svým zraněním podlehl.

Podle mluvčího policie se nejednalo o úmyslný čin. Server The Local píše, že řidič mohl mít srdeční záchvat, podle místních řidič projížděl ulicemi nepřiměřeně rychle. Momentálně probíhají rekonstrukce nehody a vyšetřování. Za čtyři oběti drží Berlíňané minuty ticha. Na místo nehody nosí květiny a zapalují svíčky.

Nehoda vyvolala podle Deutsche Welle rozhořčení mezi německými politiky, aktivisty a občany a současně prudkou diskusi ohledně provozu SUV v centrech velkých měst.

Ekologické protesty proti vozům SUV začaly hned den po nehodě. Podle informací, které poskytl jeden z členů Greenpeace agentuře AFP, environmentalisté na tři hodiny zablokovali v jednom německém přístavu nakládání nových poloterénních aut. „Je zcela nezodpovědné vyrábět i řídit SUV,“ uvedl další z členů Greenpeace. Místo SUV by se podle nich měli němečtí výrobci zaměřovat na lehčí elektromobily a od „klimatických zabijáků“ se vzdálit.

„Riziko úmrtí v případech nehody způsobené SUV je mnohem vyšší než u běžného auta. Kvůli vyšší kapotě vozu hrozí o 50 % vyšší pravděpodobnost smrtelných nehod,“ tvrdí Greenpeace.

Starosta berlínského městského obvodu Mitte Stephan von Dassel prohlásil, že vozidla typu SUV by v centrech měst neměla jezdit. Každá chyba při řízení v takovém vozidle ohrožuje podle von Dassela životy nevinných lidí. „Tato auta jsou navíc zabijáky klimatu. Jsou hrozbou i bez nehody,“ řekl von Dassel s tím, že „tanky do měst nepatří.“

Nakolik je na vině právě typ vozu, má ukázat vyšetřování. Nehoda ale rozdělila automobilové výrobce i spotřebitele.

„Nemůžete říct, že libovolné SUV je zásadně nebezpečnější než Polo nebo Smart,“ tvrdí expert z Generální asociace pojišťoven Siegfried Brockmann a hovoří o výpočtu kinetické energie. „Hmotnost je jen polovina vzorce, důležitá je i rychlost. Pokud jede Polo rychlostí 70 kilometrů v hodině, je určitě nebezpečnější než Porsche Macan jedoucí 40 kilometrů v hodině.“ Menší auto ale mohlo zastavit o semafor nebo jinou překážku, píše veřejnoprávní server Mitteldeutscher Rundfunk.

Místopředseda parlamentní frakce Zelených Oliver Krischer uvedl, že je potřeba nastavit horní hranici pro velká SUV ve městech. „Nejlepším řešením by byla celostátní pravidla, která by městům umožňovala nastavovat určité velikostní limity aut,“ řekl Krischer.

Podle Der Tagesspiegel je pro letošní rok v Německu registrováno více než milion SUV a tvoří více než třetinu tržního podílu v automobilovém průmyslu. „Tato auta potřebují stále širší parkovací místa ve městech, kde je prostor stále vzácnější,“ řekl Krischer. „Pro chodce a cyklisty představují zvláštní nebezpečí.“

Jedním z návrhu řešení je podle Jürgena Resche, ředitele Deutsche Umwelthilfe, zavedení mýtného pro velká auta vjíždějící do měst, zákazy parkování nebo výrazné zvýšení poplatků za parkování.

Restrikce v provozu různých dopravních prostředků jsou v Německu běžné.

V poslední době jsou velkým problémem, podobně jako v Praze, také elektrické koloběžky způsobující dopravní nehody a těžká zranění. „E-koloběžky by měly být zcela zakázány, pomohlo by to předcházet zraněním,“ řekl pro Die Zeit jeden z chirurgů. Nepřinášejí žádné dopravní výhody a jsou příliš nebezpečné, způsobují těžké zlomeniny nohou a paží, poranění hlavy a jsou častou příčinou smrti, dodal.

I tento názor má v Německu své odpůrce, podle některých je nesmyslné zakazovat fungování e-koloběžek tak brzy po jejich uvedení do provozu. „Za vážné nehody mohou i cyklisté, ale nikoho by nenapadlo zakázat je na cestách,“ uvedl Brockmann.

Doporučované