Článek
Pandemie přidala takzvanému home office na popularitě. Na zaměstnavatelích je, aby se na změnu trendu pomalu připravovali – nakoupili adekvátní vybavení, zabezpečili data a školili své zaměstnance.
Jsou to téměř dva týdny, co největší technologické giganty oznámily prodloužení režimu práce z domova. Některé, jako například Google, Amazon nebo Facebook do konce roku, další zaměstnanci – například ze sociální sítě Twitter – zůstanou doma na neurčito.
Stejný režim, jako stanovil Google ve světě, potvrdila pro Seznam Zprávy také česká divize společnosti Google. „Pokud to doporučení v jednotlivých zemích umožní, budeme znovu otevírat kanceláře po celém světě už na začátku června. Většina našich zaměstnanců však bude pravděpodobně pracovat z domova až do konce tohoto roku. Náš návrat do kanceláří bude pomalý, velmi obezřetný a postupný, protože psychická i fyzická bezpečnost našich zaměstnanců a komunity je nejdůležitější,“ sdělila Alžběta Houzarová z týmu korporátní komunikace za Google.
Lidé touží po očním kontaktu
Jedním z dlouhodobých zastánců práce z domova je technologická společnost Microsoft. Její zaměstnanci měli již dříve možnost zvolit si, odkud se jim pracuje nejlépe. Náhlý globální přechod na práci na dálku pak bude podle firmy zlomovým bodem v tom, jak pracujeme a učíme se. „Už nyní vidíme, jak se řešení, která umožňují práci a učení z domova přes konferenční hovory a spolupráci díky sdílení dat a dokumentů, stala klíčovým prvkem našeho fungování,“ řekla Seznam Zprávám Miroslava Aleksieva, manažerka komunikace Microsoftu.
„Tento trend potvrzují i čísla vztahující se k využívání naší platformy Microsoft Teams, která pomáhá zůstat ve spojení a být produktivní. V dubnu zaznamenala denní rekord 2,7 miliardy minut online schůzek v jednom dni,“ dodává.
Vyplývá z toho, že uživatelé stále více touží po spojení a očním kontaktu. Lidé si proto při schůzkách zapínají video až dvakrát častěji. „Tato zkušenost bude mít vliv na další vývoj firemní digitální kultury, která je klíčovým předpokladem pro to, aby moderní technologie firmě opravdu pomohly zvýšit produktivitu, inovativnost, zapojení a efektivitu zaměstnanců,“ vysvětluje Aleksieva.
Podobně se k zavádění režimu home office staví také vydavatel Seznam Zpráv firma Seznam.cz. „Se zaváděním home office bývá v řadě velkých korporací i menších firem problém kvůli obavám z jeho zneužívání. Možnost pracovat z domova v Seznam.cz využíváme už dlouhodobě a víme, že naši lidé dokážou být stejně produktivní i při práci z domova. V krizovém období u nás pracovalo na home office cca 90 procent zaměstnanců a přechod z kanceláří na práci z domova pro ně nebyl žádný problém,“ říká Helena Kuklíková, HR ředitelka Seznam.cz.
Nyní se zaměstnanci z různých sektorů firmy pomalu vracejí zpět do práce, podle toho, jak to jejich pracovní pozice a aktuální životní situace umožňuje. „Přistupujeme k našim lidem zcela individuálně. Návrat do kanceláří může být pro některé pozice v horizontu několika měsíců,“ uvádí Kuklíková. „Až do odvolání jsme zrušili všechny hromadné akce a konference. Interní schůzky se stále konají primárně online přes Zoom. Stejně tak i tréninky a školení probíhají nadále výhradně online,“ doplňuje.
Také zaměstnanci české společnosti Alef, která zaměstnává přes 400 lidí, jsou v tuto chvíli stále ještě na home office. „Jde především o zaměstnance, kteří musí řešit hlídání dětí. I dál pak necháme home office jako možnost v případě potřeby,“ sdělil marketingový manažer firmy Pavel Kunert.
Firmy volají zaměstnance zpět
IT firma se však zatím nekloní k zavádění režimu práce z domova jako základnímu formátu práce. „Pravidelné setkávání s kolegy nad jednotlivými pracovními i méně pracovními tématy je podle nás pořád velmi důležité a utužuje nejen vzájemnou spolupráci, ale pomáhá i k rychlé akceschopnosti, která je v rámci IT trhu nezbytná,“ dodává Kunert.
Anketa
Bezpečnost nadevše
K návratu do kanceláří firma připravila několik bezpečnostních pravidel, která musí zaměstnanci v budově dodržovat. „Jedná se o nošení roušek, chování na pracovišti, pravidelné hygieny nebo situace, pokud by se některý ze zaměstnanců setkal s někým, kdo byl testován na pozitivní přítomnost koronaviru a další,“ popisuje marketingový manažer. „Mezi další opatření patří instalace termokamery, ochranných štítů na recepci nebo pravidelné čištění kontaktních ploch hygienickými prostředky. Investice je v tuto chvíli v řádech stovek tisíc korun,“ dodává.
Další z možností, kterou zvažuje například i Seznam.cz, je pořízení bariér, které mají od sebe oddělovat jednotlivá pracovní místa. „Starost o bezpečné pracoviště je u nás během návratu do práce samozřejmostí. Úklid prostor je prováděn v přísnějším režimu s použitím speciálních úklidových prostředků. Ve společných kuchyňkách jsou umístěny dezinfekční prostředky, vitaminové tablety a pro naše zaměstnance necháváme dovážet ovocné bedýnky, aby měli přísun vitaminů,“ říká Kuklíková.
Digitální firmy měly vyhráno
Pozitivní ohlasy na režim práce z domova má také provozní ředitel společnosti Livesport Patrik Dzurenda. „Díky tomu, že jsme digitální firma, jsme přechod na home office zvládli prakticky bez problémů. Například i proto, že před vypuknutím epidemie měli téměř všichni zaměstnanci Livesportu notebooky a v nich všechno podstatné, co k práci potřebují. Během těch dvou měsíců se ukázalo, že velká část našich lidí zvládá pracovat z domova bez komplikací, proto obecně budeme k home office vstřícnější než dosud,“ řekl Seznam Zprávám Dzurenda.
Přesto se společnost stále kloní k práci z kanceláře. „Ověřili jsme si, že home office je možnou alternativou práce v kancelářích, ale brainstorming přes Google Hangouts prostě není ono. Spousta dobrých věcí se může vymyslet nebo dořešit jen tehdy, když se lidé z týmu vidí tváří v tvář,“ vysvětluje manažer.
Protože se firma vrací do starých kolejí, je třeba zavést, stejně jako v dalších firmách, hygienická a bezpečnostní opatření. Ta podle provozního ředitele společnosti zatím stála okolo milionu korun.
Je už jisté, že některé progresivní firmy ve světě, ale dost možná i v Česku, mají za cíl přejít na home office téměř výhradně. Navzdory obavám z nižší produktivity pracovníků se totiž zaměstnavatelům jeví jedno plus důležitější než ostatní faktory – a tím jsou menší náklady na administrativní budovy.
Pokud by společnost přešla z větší části na práci z domova, zaměstnavatel by nemusel pronajímat velké prostory. V některých případech firmy plánují udržet jen určitý počet míst k sezení v kanceláři, která by si v budoucnu měli zaměstnanci předem rezervovat v aplikaci. Na koho nezbude místo, musí práci jednoduše odvádět například právě z domova nebo z kavárny nedaleko.
Méně židlí než zaměstnanců
„Když jsme se v roce 2015 stěhovali do nových prostor, byli jsme si vědomi toho, že lidé tráví v kanceláři stále méně času a dojíždějí tam s konkrétními potřebami (např. na setkání s týmem apod.). Z tohoto důvodu jsme již tehdy koncipovali pracovní prostředí tak, aby zaměstnance podporovalo při různých typech činností a reflektovalo skutečnost, že lidé pracují v podstatě odkudkoli,“ říká pro Seznam Zprávy manažerka komunikace Microsoftu Aleksieva.
V budově vedení zavedlo méně pevných pracovních stolů, více míst ke kreativní či naopak koncepční činnosti nebo setkávání s týmem, zázemí pro interakci se zákazníky, technologické vybavení pro práci a komunikaci na dálku apod. „Každý si tak může najít přesně ten prostor, který potřebuje pro maximální produktivitu. Lidem současně umožňujeme flexibilně si zorganizovat svůj čas a místo práce. Díky tomu mohou snadněji vyvážit či propojit osobní a pracovní život, jsou produktivnější, více motivovaní i více kreativní,“ popisuje budoucnost jejich kanceláře Aleksieva.