Hlavní obsah

Hokejová revoluce vyvolává vášně. Proč z dresů národního týmu zmizel státní znak?

Podívejte se, jak vypadají nové dresy hokejové reprezentace a co na ně říkají funkcionáři i hokejisté.Video: Adam Sušovský, Seznam Zprávy

Hokejový svaz k oslavám 110 let připravil pro fanoušky zásadní vizuální revoluci, ta se dotkne hlavně dresů národního týmu. Po dlouhých 25 letech z nich nadobro zmizí velký státní znak. Nahradí ho nové logo lva.

Článek

Dresy českých a československých hokejistů prošly ve své historii řadou vizuálních změn, tahle bude bezesporu nejzásadnější. A mezi fanoušky pravděpodobně vyvolá i největší vášně. Po dlouhých 25 letech z nich poprvé v samostatné historii země zmizí velký státní znak, který hokejisty doprovázel k pěti titulům mistrů světa i vítězství na olympiádě v Naganu.

Vedení svazu změnu oznámilo v sobotu odpoledne u příležitosti zahájení oslav 110letého výročí hokeje v České republice. Revoluce je součástí nové marketingové identity, hokejový svaz bude ode dneška vystupovat pod novou obchodní značkou Český hokej.

Reprezentovat ho bude nové logo lva. To bude zároveň spolu s nápisem Czech Republic dominantou dresů národních týmů na vrcholných světových akcích včetně mistrovství světa nebo olympiády.

„Národní dres je jedním ze základních prvků, kterým chceme novou identitu prezentovat, proto jsme se rozhodli včlenit ho do ‚systému změny’. Také jsme chtěli ‚vrátit lva na národní dres', jelikož tam vlastně vždycky byl. Rovněž dostojíme rčení, že hráči nastupují ‚se lvem na prsou’,” říká svazový sekretář Martin Urban.

Podívejte se na oficiální představení nové kolekce:

Video: Adam Sušovský, Seznam Zprávy

„Po zveřejnění kampaně bude mnoho názorů, někdo řekne: to se mi líbí, to se mi nelíbí, to mohlo být uděláno jinak. Přijde určité procento kritiky, to je pochopitelné,” říká viceprezident hokejového svazu Petr Bříza.

Razantní změna bude s největší pravděpodobností velice citlivým tématem hlavně pro fanoušky. Ostatně i svaz si uvědomuje, že ne všichni ji přivítají s nadšením. Podle obchodních zástupců Českého hokeje ale byla nevyhnutelná.

Nové dresy nebude moct nikdo padělat

„Dosavadní situace, kdy jsme nakládali s půjčeným státním symbolem, už byla neudržitelná, protože na nás neustále parazitovaly různé subjekty. Uzrál čas identitu po vzoru ostatních hokejových federací zrevidovat a dát do moderního hávu,” říká prezident českého hokeje Tomáš Král.

Velký státní znak si hokej nemohl nijak právně chránit, dresy národního týmu tak mohl kdokoliv padělat. Ze stejného důvodu přistoupili k podobné změně už před osmi lety také čeští fotbalisté. Ani oni na dresech nenosí státní symbol, nýbrž pouze logo fotbalové asociace FAČR.

Anketa

„Je to velká změna, lev jako takový byl na dresech českých hokejistů odjakživa. Teď se tam pouze vrací, jen v jiné formě, než jsme na něj byli zvyklí. Trošku proti nám možná hraje fakt, že velký státní znak byl na dresech národního týmu pětadvacet let. Je to strašně dlouhá doba, všichni jsme na něj zvyklí. Ale ten znak českému hokeji nepatřil,” říká Tadeáš Drahorád z agentury Go4gold, která spolu se svazem změnu identity včetně nového loga připravovala.

Česká reprezentace nebude ve světě výjimkou. Z top šesti hokejových velmocí používá na svých dresech oficiální státní symbol pouze reprezentace sborné. „Hockey Canada, USA Hockey, Švédi nebo Finové na dresech mají buď derivát státních symbolů, nebo logo své asociace, my se k nim pouze připojíme,” dodává Drahorád.

Státní symboly, včetně loga a vlajky, budou nově zdobit pouze límec dresu a helmy hokejistů. V minulosti se na dresech československých hokejistů jako ústřední motiv objevovala i státní vlajka, název státu nebo již zmíněný lev.

Lev drží v tlamě puk, oko obkresluje Štvanici

„Ten první moment byl takový... Všichni jsme zvyklí na český národní znak, najednou je tady něco nového. Když to člověk vidí poprvé, musí se nad tím zamyslet. Když mu dojde, o co tam jde a zjistí si o tom víc věcí, určitě to pochopí a bude se mu to líbit,” neskrývá překvapení a počáteční šok z podoby nových dresů reprezentační gólman David Rittich.

Nový lev na dresech i v logu Českého hokeje je vyobrazen pomocí tří národních barev a ledového stínování. V tlamě drží puk a jeho hříva má šest cípů značících počet hráčů na ledě. Jeho oko svým tvarem obkresluje tvar ostrova Štvanice, kde českoslovenští hokejisté v roce 1947 vybojovali historicky první titul mistrů světa.

Od pletených svetrů se státním znakem po moderní dresy s logem lva. Tak se za 110 let měnily dresy československých a českých hokejistů:

+12

„Neskutečně mnohokrát jsem slyšel během různých mítinků, že jméno na zádech není důležité oproti logu vepředu. Pevně věřím, že se český národ s novým logem brzy sžije a že nám přinese úspěchy," řekl bývalý hokejista a jedna z českých legend Patrik Eliáš.

Motivy hřívy budou zdobit i rukávy dresů. Barevné kombinace zůstávají červené a bílé. Svaz si v jednu chvíli pohrával s myšlenkou, že vyrobí i modrou sadu dresů. Od té ale nakonec ustoupil. V roce 1993 po rozdělení Československa se totiž obě země dohodly, že modrou barvu budou využívat jen Slováci.

Žádné barevné reklamy. Národní dres je víc než sponzor

Novinkou je, že hokejisté ve stejných dresech nastoupí jak v přípravných zápasech, turnajích série Euro Hockey Tour, tak i na mistrovství světa a olympiádě. Až dosud se design dresů pro všechny akce výrazně lišil.

Stejné dresy budou oblékat všechny kategorie. Mládežnické výběry, ženy i sledge hokejisté. Lišit se budou jen v drobném detailu. Lev na dresech dospělých reprezentací bude mít na hlavě zlatou korunku. Jako symbol, že probojovat se až k němu je vrcholem kariéry a snem všech hráčů.

S novým dresem bude pracovat i marketingová agentura BPA, jež český hokej zastupuje. Ta nově svým partnerům nepovolí barevné podklady reklam. Partneři se podle BPA budou muset barevnému červeno-bílému provedení přizpůsobit tak, aby jejich loga vzhled dresů nekazila.

Hokejová reprezentace v nových dresech poprvé nastoupí doma v listopadu v zápase se Švédskem. V rámci jeho programu oslavy 110 let hokeje v zemi vyvrcholí.

Související témata:

Doporučované