Článek
Tržní hodnota společnosti Nike vzrostla za poslední týdny podle amerického webu CBS News o šest miliard dolarů. Hlavním důvodem je kontroverzní marketingová kampaň, jejíž tváří je bývalý hráč amerického fotbalu Colin Kaepernick. Akcie firmy vzrostly meziročně o 36 procent, z toho pětiprocentní nárůst nastal po spuštění reklamní kampaně.
Angažování Kaepernicka bylo od Nike riskantním krokem. Jde o prvního hráče americké NFL, který v roce 2016 poklekl při zvucích americké hymny a odstartoval tak protest proti policejní brutalitě prováděné vůči etnickým menšinám.
Reklama vyvolala u části Američanů velmi kritické reakce a někteří z nich začali pálit a ničit oblečení i boty značky Nike.
Jenže po rozporuplném začátku reklamní kampaně se zřejmě kontroverze Niku vyplatila. V polovině září vystoupaly akcie sportovního giganta do rekordních výšin. Firma prodala o 61 procent víc zboží než za stejné období v předešlém roce.
Dlouhodobí investoři tak i přes počáteční skepsi začínají v angažování Kaepernicka vidět pozitiva. Vždyť Nike je podle analýzy společnosti Interbrand 18. nejhodnotnější značkou. A kontroverze kolem angažování bývalého rozehrávače San Francisca 49ers firmě přinesla publicitu zdarma.
Nenaplňují se tak slova amerického prezidenta Donalda Trumpa. Pár dní po spuštění kampaně totiž šéf Bílého domu na svůj Twitter napsal, že se firma zabíjí. A to díky rozzuření a bojkotu ze strany Američanů.
Analytici se ale shodují, že reklama byla geniálním krokem.
„Nová reklama s Colinem Kaepernickem je geniální. Tenhle promyšlený krok byl dalším důkazem toho, jak je Nike silný a jak pevnou pozici na trhu má,” řekl agentuře Reuters finanční analytik Canaccord Genuity.