Článek
Loni švýcarská firma vyvezla nejméně hodinek od roku 1984 – menší export byl jen v roce, kdy Swatch vznikl, upozorňuje agentura Bloomberg. Firmu založil roku 1983 Nicolas Hayek v čase tzv. „quartzové“ krize, kdy na trh vtrhly velmi laciné hodinky z Asie. Hayek se dokázal s hrozbou levných hodinek vypořádat, čímž zachránil výsadní postavení švýcarských hodinářů.
Nyní se role obrátily. Společnost Swatch stojí před novou konkurencí chytrých hodinek, se kterou se prozatím neumí popasovat. Poptávka po těchto zařízeních stoupá – na úkor poptávky po relativně levných a jednoduchých hodinkách, jako jsou Swatch.
Měřit čas už nestačí
Mimochodem, od strategie nabízet levnější časoměřiče pochází i jméno společnosti. Swatch je zkratkou pro second watch: člověk si měl koupit tyto hodinky jako druhé na neformální aktivity, například sport. Postupem času si ovšem společnost Swatch vybudovala dobré renomé a lidé její produkty začali nosit i jako své primární hodinky.
Swatch Group
Švýcarská hodinářská společnost, největší výrobce hodinek na světě. Sama vlastní několik dalších hodinářských firem.
Společnost založil v roce 1983 Nicolas Hayek spojením dvou švýcarských hodinářských firem – ASUAG a SSIH. Původně existovala pod názvem SMH Swiss Corporation for Microelectronics and Watchmaking Industries, současné jméno přijala v roce 1998.
V roce 2016 měla skupina zhruba 36 000 zaměstnanců v 50 zemích a prodala zboží zhruba za 7,53 miliardy švýcarských franků.
Zdroj: Wikipedia
Dnes však jejich místo na trhu zabírají fitness náramky a chytré hodinky, které přicházejí s větší nabídkou funkcí, než je pouhé měření času. V pomyslném čele chytrých hodinek stojí Apple Watch, které jsou od své třetí generace nezávislé na mateřském iPhonu.
Propad kvůli Hongkongu
Trh s chytrými hodinkami stále roste – na rozdíl od zisků skupiny Swatch, které poprvé za poslední tři roky poklesly. Její tržby jsou značně závislé na Hongkongu, kde mají díky daním na prodeji svých hodinek zdaleka nejvyšší marže. Kvůli protestům, které město loni ochromily, přišla společnost až o 200 milionů franků (4,7 miliardy korun), uvádí Bloomberg. Obyvatelé Číny totiž hodinky kupovali v pevninské části země.
Koronaviru se nebojí
Společnost však neztrácí optimismus – v roce 2020 očekává celosvětový růst pět až šest procent a zaměřit se chce především na Čínu. „Předpokládáme, že v letošním roce budeme v Číně růst a nehodláme měnit svoji předpověď kvůli koronaviru,“ řekl Bloombergu Nick Hayek, syn zakladatele a generální ředitel Swatch. „Pokud bude koronavirus jeden až dva měsíce, nebude mít negativní vliv na celý rok,“ předpokládá.
I když hlavní profit skupiny Swatch pochází z relativně levných hodinek, mohl by se jí dotknout i očekávaný propad na trhu s luxusním zbožím. Analytik Piral Dadhania pro agenturu Bloomberg odhadl, že tento trh letos poklesne o osm procent. Jako hlavní důvod propadu vidí právě současnou epidemii koronaviru.