Článek
V sobotu 16. ledna vznikne čtvrtá největší automobilka na světě. Stane se tak po dokončení fúze automobilek Fiat Chrysler a francouzské PSA (Peugeot, Citroën, DS, Opel a Vauxhall). Roční produkce skupiny s názvem Stellantis by se měla pohybovat okolo osmi milionů vozů s tržbami přes 165 miliard eur. Na prvním místě tabulek zůstává Toyota, za ní je Volkswagen a AG Daimler.
Fúze přichází v době, kdy klesá globální produkce vozidel. Největší meziroční propad byl v druhém čtvrtletí roku 2020, kdy se vyrobilo téměř o třetinu méně aut než ve stejném úseku předchozího roku. Vyplývá to z dat serveru Oica.net, mezinárodní organizace výrobců motorových vozidel.
Nejvíce aut – v absolutních číslech – se ve třech čtvrtletích roku 2020 vyrobilo v Číně – země se jako jediná dostala přes hranici 13 milionů. Druhé Japonsko nemá produkci ani poloviční. V Evropě je největším výrobcem Německo s 2,5 milionu osobních, lehkých a užitkových aut.
Praktické zastavení výroby hlásí Alžírsko s poklesem výroby o 98,6 %. Země v roce 2020 vyprodukovala pouhých 754 vozů. Omezení však eviduje například i Francie s poloviční produkcí nebo Německo a Indie, kdy obě země hlásí pokles o třetinu.
Téměř o čtvrtinu poklesla produkce i v České republice, tedy v zemi, kde se o automobilovém průmyslu mluví jako o hnacím motoru ekonomiky. Stále však platí, že automobilový průmysl zde má silné zastoupení. V počtu vyrobených aut je Česko po přepočtu na velikost populace druhé na světě. Před námi jsou pouze Slováci, kteří na 100 tisíc obyvatel vyrobí o zhruba 4 tisíce vozidel více.
V roce 2019 se v České republice vyrobilo nejvíce aut od roku 1999, loňský rok však s největší pravděpodobností tuto metu nepřekoná. Zatímco ve třetím čtvrtletí 2019 bylo v Česku vyrobeno 1 071 773 aut, v roce 2020 to bylo 812 706 – téměř o čtvrtinu méně.