Článek
„Vyhrazujeme si právo zavést odvetná opatření, pokud bude daň diskriminační vůči americkým firmám,“ řekl americký vládní zdroj podle Hospodářských novin. Návrh digitální daně je podle něj diskriminační, protože by ji musely platit hlavně americké společnosti jako Google nebo Facebook.
Daň cílí na velké technologické firmy, které působí po celé Evropě, ale tržby daní jen v některých zemích. Státy, ve kterých firmy vydělávají, pak z daně nic nedostanou. V Česku by měla začít platit v polovině letošního roku.
Evropská unie jednala o možnosti zavést jednotnou digitální daň. Na té se ale neshodla a jednotlivé země se ji proto rozhodly zavést samy.
Hrozbu Česku zatím Spojené státy veřejně nevyslovily. Stalo se tak ale už v případě Francie, která daň schválila minulý rok. USA jí už několikrát pohrozily uvalením cel na tamní výrobky dovážené do Spojených států.
Paříži USA vyhrožují stoprocentním clem na zboží jako šampaňské, sýry nebo luxusní módu v hodnotě 2,4 miliardy dolarů. Francie přitom zavádí tříprocentní digitální daň, zatímco Česko plánuje sedmiprocentní sazbu.
Americký vládní zdroj podle Hospodářských novin zdůraznil, že se hrozba „týká všech zemí, které chtějí daň zavést“. Podle listu to potvrdilo i české ministerstvo financí s tím, že mu američtí diplomaté pouze obecně sdělili, že USA se digitální daň nelíbí a jsou na ni připraveny odpovědět.