Hlavní obsah

„Hlídači“ první privátní dálnice budou dostávat téměř 5 milionů měsíčně

Foto: ČTK

Dálnice D4 zatím končí u Příbrami, další část povede ve směru na Písek.

Nezávislý dozor u prvního českého PPP projektu – kde stát spolupracuje se soukromým sektorem – bude dle předpokladů zajišťovat francouzská nadnárodní firma Setec a česká pobočka švýcarského koncernu SGS.

Článek

Výstavbu a provoz první české soukromé dálnice mezi Příbramí a Pískem bude v roli nezávislého dozoru (supervizora) hlídat konsorcium firem s francouzským a švýcarským kapitálem Setec International a SGS Czech Republic.

Na dotaz Seznam Zpráv to uvedl mluvčí ministerstva dopravy František Jemelka. Potvrdily se tak informace o pravděpodobném vítězi zakázky, jak o tom už v dubnu informovaly Seznam Zprávy.

Smlouva s dvojicí těchto firem už byla podepsána, její publikaci v Registru smluv ministerstvo podle mluvčího Jemelky připravuje.

Seznam Zprávy ji mají k dispozici. Vyplývá z ní mimo jiné to, že šéfem nezávislého dozoru bude zahraniční manažer se zkušenostmi s obdobnými dopravními projekty Nicolaas Jacobus Janse Van Rensburg.

Ten bude mít k ruce dalších pět specialistů z firem SGS a Setec pro jednotlivé oblasti (Otakar Loch, Milan Kodet, Jiří Záruba, Jan Vybíral a Denis Leroux).

I v roli rozhodčího

Nový úsek dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem bude mít přes 30 kilometrů. Do pozice koncesionáře, jenž má zajistit dokončení projektu, financování, výstavbu a následné 25leté provozování i s údržbou dvou souvisejících úseků, byla už v únoru vybrána firma DIVia. Tu vlastní francouzské koncerny Vinci a Meridiam Investments. Přípravné práce započaly v březnu, vlastní výstavba, kterou má na starosti stavební firma Eurovia, začne na podzim a má trvat tři roky. Celý úsek tak bude zprovozněn na konci roku 2024.

Vybraný supervizor má nejdříve na stavbě dálnice plnit roli technického dozoru. Až bude komunikace zprovozněna, bude kontrolovat, zda obě strany – český stát i firma DIVia – plní podmínky v únoru podepsané koncesionářské smlouvy.

Při případné eskalaci sporu má nezávislý dozor sehrát roli arbitra prvního stupně.

Příplatek až 5 900 korun za hodinu

Zatím nezveřejněná smlouva s firmami Setec International a SGS Czech Republic hovoří i o odměnách za práci lidí z týmu, který nezávislý dozor zajišťuje. Uvedena je vždy celková částka. V době přípravných prací je uvedena měsíční odměna 3,9 milionu. Až na podzim začne samotná výstavba, celková odměna se zvedne na 4,6 milionu měsíčně. A po zahájení provozu bude činit už jen 225 tisíc měsíčně.

Smlouva hovoří i o hodinových sazbách za dodatečné služby poskytované jednotlivými experty. U zahraničních manažerů to může být až 5 900 korun za hodinu práce, u českých až 3 300 korun.

Supervizor je přitom placen z úvěrů, které si na stavbu bere koncesionář DIVia a které budou po zprovoznění dálnice spláceny českým státem ve formě takzvaných plateb za dostupnost.

Související témata:

Doporučované