Článek
„Stržené jsou už všechny červené textilní tapety z hlediště, které tam řemeslníci dali zhruba před 40 lety. Po skončení rekonstrukce zůstanou v hledišti červené jen sedačky, na stěnách převládne bílá. Vyniknout by tak měly zlatobílé dekorativní prvky,“ řekl architekt Jan Hendrych.
„Slibujeme si od toho, že se opticky prostor divadla zvětší tím, že se to prosvětlí, projasní, zjednoduší a bude to taková elegance,“ uvedl architekt.
Novorenesanční budova má za sebou už několik rekonstrukcí. Jeho původní kapacita byla 970 lidí, dnes je sotva poloviční. Má zhruba 450 míst. „Jeden neblahý následek všechny změny měly, že absolutně nemyslely na akustiku,“ řekla ředitelka divadla Jarmila Levko.
To je jeden z hlavních důvodů, proč se oprava hlediště dělá. Podle Hendrycha je u srovnatelných divadel naměřená hodnota takzvaného dozvuku 1,0, v Liberci pouze 0,7, což má zejména u oper vliv na špatnou kvalitu zvuku. „Zadní stěny zvuk pohlcovaly, místo toho, aby ho odrážely,“ uvedl Hendrych.
Zásadní vliv na pohlcování zvuku měly textilní tapety. Je pod nimi různorodý materiál z předchozích oprav a přestaveb. Sádrokartony z počátku 90. let minulého století, duté cihly z 60. let, původní omítka na rákosových rohožích a mnohde řemeslníci narazili i na zazděné otvory, výklenky či dveře. Podle ředitelky záhadou zatím zůstává, co se skrývá pod tapetou nad oponou na jevišti. Dříve tam byly obrazy pěti německých umělců, například Goetha, Wagnera či Schillera. „Odstraňovali se v minulosti, protože byli Němci,“ uvedla Levko. Neví, zda tam obrazy ještě jsou. Řemeslníci se k této části dostanou, až na jevišti postaví lešení.
Náklady na renovaci hlediště zaplatí divadlo z dotace od Libereckého kraje. Historická budova byla uzavřená i loni. Za 23,5 milionu dělníci rekonstruovali topení, modernizovali klimatizaci. Práce trvaly pět měsíců od začátku června. Příští rok by na řadu měly přijít sedačky v třípatrovém hledišti, jejich výměna bude stát zhruba deset milionů korun.