Hlavní obsah

Hledá se viník z D8. Sesuv půdy na dálnici má ale i jednu málo známou oběť

Sesuv zeminy na dálnici D8.Video: Hanuš Hanslík

Začalo soudní jednání o tom, kdo zaplatí miliardu korun za zasypanou dálnici D8 do Německa. Dokončení dálnice se muselo odložit, obětí sesuvu se ale stala také místní železniční trať.

Článek

Soud začal po mnoha odkladech řešit miliardový spor o to, kdo může za zával stavby dálnice D8 mezi Lovosicemi a Ústím nad Labem.

Stavbu v červnu 2013 zasypalo půl milionu metrů krychlových zeminy. Na skoro hotovou dálnici se sesunul celý zalesněný svah.

Likvidace stála miliardu korun a otevření dálnice musel stát o několik let odložit. Řidiči se dočkali až v prosinci 2016, ale doteď se místy jezdí pouze po polovině dálnice, jedním pruhem v každém směru. A okolí dálnice stále kontrolují odborníci. I v těchto dnech tu dělají sondy. Kontrolují, zda je svah stabilní.

Stát je přesvědčený, že vinu za sesuv nese společnost Kámen Zbraslav, která je vlastníkem nedalekého lomu. Ten je nad dálnicí přímo nad místem sesuvu. Kromě hlavního poškozeného, Ředitelství silnic a dálnic coby správce ohrožené rychlostní komunikace, stát u soudu zastupuje také Správa železniční dopravní cesty. Sesuv totiž před čtyřmi lety zničil nejen část dálnice, ale z mapy kvůli němu zcela zmizela lokální železniční trať. Ta zatím na rozdíl od dálnice opravena a otevřena nebyla. Kolejiště zarůstá trávou.

Zástupci společnosti Kámen Zbraslav odmítají, že by za sesuv mohl právě lom. Nechali si také vypracovat znalecký posudek. A podle něj je viníkem sesuvu sama stavba dálnice. Prý byla příliš zaříznuta do terénu. Když pak v deštivém počasí svah nasákl větším množstvím vody, utrhl se.

Soud tedy bude muset řešit, které straně a kterému znaleckému posudku dá za pravdu. V úterý, v první den jednání, ale odročil případ až na konec října, kdy bude proces pokračovat.

Doporučované