Článek
Česká vláda podle zjištění Seznam Zpráv předběžně jedná se společností Škoda Auto o možném sponzoringu českého předsednictví Evropské unii. Partnery z byznys sféry bude pravděpodobně hledat stát i pro občerstvení na summitech na české půdě, zejména dodavatele minerálních vod či piva.
Využívání soukromých sponzorů pro předsednictví EU se ale v citlivých bruselských vodách v posledních letech stalo ožehavým tématem.
Poté, co Rumuni v roce 2019 oblepili svou „hvězdnou hodinu“ v čele EU logy limonády Coca-Cola, sedmadvacítka partnerství s korporátními firmami zpřísňuje. Německo šlo dokonce loni příkladem a soukromé sponzory pro své předsednictví odmítlo zcela.
Premiér Andrej Babiš každopádně chce u příležitosti, kdy na Česko bude mířit pozornost Evropy, prezentovat i české firmy. Na dotaz Seznam Zpráv možnost sponzoringu společností Škodou Auto potvrdil.
„Ano, tato možnost se zvažuje a myslím si, že je velmi správné, když se do pozitivní prezentace České republiky během českého předsednictví zapojí i úspěšné české firmy, samozřejmě vše v souladu s pravidly pro zadávání veřejných zakázek,“ uvedl Babiš.
Podle Úřadu vlády se již první projekt na tomto poli začíná rodit.
„Aktuálně je v přípravě veřejná zakázka na sponzoring vozového parku pro české předsednictví v Radě EU, v souvislosti s kterou již proběhly předběžné tržní konzultace,“ sdělila Seznam Zprávám mluvčí vlády Jana Adamcová.
Škodovka za korunu
Škoda Auto nepřímo potvrdila, že se Strakovou akademií na téma sponzoringu jedná. „Prosíme o pochopení, ale Škoda Auto se k probíhajícím jednáním nevyjadřuje,“ uvedl Tomáš Kotera, vedoucí Komunikace podniku a interní komunikace společnosti.
Seznam Zprávy oslovily například i společnost Huyndai, která má závod v Nošovicích. Ta podle svého mluvčího Davida Pavlíčka o žádné zakázce, která by souvisela s českým předsednictvím EU, v tuto chvíli nejedná.
Škodovky, coby asi nejznámější značka s českým rodokmenem, ostatně vozily evropské státníky i během prvního českého předsednictví v roce 2009. Tehdejší kabinet premiéra Mirka Topolánka se podle dobové tiskové zprávy dohodl se Škodou Auto a jejím mateřským Volkswagenem na zápůjčce vozového parku za symbolickou jednu korunu. Ve flotile převládaly reprezentativní Škody Superb pro zahraniční VIP a minibusy Volkswagen. Vláda se tehdy chlubila, že díky tomuto „dealu“ ušetřila miliony korun.
Automobilky patří k nejčastějším sponzorům či partnerům předsednictví členských zemí. To si státy EU předávají vždy po půl roce, zejména aby organizátorsky stály v čele unijních jednání. Země tak mají jedinečnou možnost ovlivňovat agendu sedmadvacítky a zároveň si díky zájmu médií z Evropy a celého světa dělat dobrou „reklamu“.
Zároveň to ale není levná záležitost. Andrej Babiš se zatím rozhodl jít cestou úspor - i tak má celá akce rozpočet 1, 3 miliardy korun. Nemusí to být ještě konečná částka - předsednictví bude vykonávat až příští vláda a opozice mluví o navýšení podceněného financování, které by mělo jít hlavně na personální posily. I Babiš může koneckonců po volbách změnit názor.
Sponzoring samozřejmě v praxi znamená úspory. A nejde v něm jen o auta. Adamcová dodala, že dalším příkladem spolupráce na bázi sponzoringu může být zakázka na bezplatnou dodávku minerálních vod či piva pro akce na vysoké úrovni.
„Tyto smlouvy mohou být vázány protiplněním ze strany Úřadu vlády, kterým může být například uvedení loga poskytovatele či jeho názvu na webové stránce nebo propagačních materiálech předsednictví, poskytnutí vstupenek na zahajovací a ukončovací akce či prezentace společnosti jako partnera předsednictví,“ vysvětluje mluvčí Babišova kabinetu.
Například Chorvaté si v roce 2020 za partnera vybrali síť polostátní ropné společnosti INA, což budilo napříč kontinentem rozpaky vzhledem k ožehavosti energetických a zelených témat v EU. Celoevropskou aféru pak způsobilo již o rok dřív partnerství rumunské vlády a jejího předsednictví EU s výrobci limonád Coca-Cola. Neziskové organizace toto spojení kritizovaly jak kvůli dopadům na zdraví, tak i kvůli možným skrytým zájmům korporací.
Loňské německé předsednictví se tak od sponzorů odstřihlo.
„Jako politický symbol své nezávislosti německé předsednictví Radě EU coby pravidlo odmítá jakékoli sponzorství. Zdržení se jakýchkoli sponzorských vztahů se soukromou sférou garantuje, že předsednictví bude probíhat bez dojmu, že je ovlivňováno zvenčí,“ stálo na oficiální webové stránce německého předsednictví loni.
Letošní portugalské předsednictví se ale ke staré praxi vrátilo. Jedním z jeho sponzorů je největší papírenská společnost v Evropě The Navigator Company - její angažmá kritizují ekologické organizace kvůli údajně problematické výrobě, která málo myslí na planetu.
Vyhnout se střetu zájmů
Podle bruselského zpravodajského serveru EUObserver patřili Češi v debatách o zpřísňování podmínek sponzorování předsednictví společně s Francouzi a Španěly k opozici vůči nejtvrdším opatřením.
Podle Adamcové v reakci na kauzu Coca-Coly v Radě EU byla na podzim 2020 přijata obecná pravidla pro využívání sponzoringu jako formy financování předsednictví.
„Pokud se členský stát rozhodne jít cestou soukromého sponzoringu, musí se vyhnout možnému střetu zájmů a rizikům jako poškození dobré pověsti vyplývajícím ze sponzorství pro Radu nebo EU. Při volbě sponzorů je důležité dodržovat vysokou míru obezřetnosti, a to samé platí následně v případě tvorby marketingového protiplnění,“ uvedla také mluvčí Adamcová.