Hlavní obsah

Hlavní zbraň proti covidu už zase funguje. Stát za ni platí 40 milionů

Foto: Armáda ČR

S trasováním v minulosti pomáhali i vojáci. Nyní to zvládají hygieny spolu s profesionálními call centry.

Trasovat zvládáme, tvrdí krajští hygienici. Přitom třeba v Karlovarském kraji jsou na to aktuálně jen dva. Výrazně ale pomáhají v dohledávání kontaktů call centra.

Článek

Nezvládnuté trasování bylo věčným tématem loňské jarní vlny. Když se počty nakažených dostaly na podzim do tisíců, už samy hygieny připouštěly, že trasovat nestíhají. A nyní, když se počty dostaly zpět do řádu stovek, odborníci varují, že právě dobré trasování je klíčem k ukončení epidemie covidu-19.

Počty lidí trasujících na hygienách se výrazně nemění, jsou to v současnosti jednotky až desítky – jak ve kterém kraji. Pomáhají ale call centra. Dle registru veřejných zakázek aktuálně fungují čtyři – s prvním stát uzavřel smlouvu už v polovině března, s posledním v půlce května.

Podle mluvčího Národní agentury pro komunikační a informační technologie (NAKIT), která má nyní call centra na starosti, se ale některá z nich neosvědčila. „Když vám dodavatel něco dodává, vy jako zákazník si kontrolujete kvalitu. My si také naposloucháváme hovory, kontrolujeme výkon. Na podzim jsme už s jedním call centrem takto neprodloužili smlouvu,“ říká mluvčí Lukáš Trnka.

120 milionů za tři měsíce

Pro hygieny je ale výpomoc externích volajících důležitá.

„Zapojení externích call center je klíčové, protože díky této výpomoci se pracovníci krajské hygienické služby již mohou v téměř plném rozsahu věnovat standardní ‚necovidové‘ pracovní činnosti, která v době plného náporu epidemie mohla být realizována pouze v nezbytně nutné míře, tedy skoro vůbec,“ napsal ředitel plzeňské krajské hygieny Michal Bartoš.

Ředitel vysočinské hygieny Jiří Kos uvedl, že mají k dispozici třicet lidí na trasování, kdyby došlo na nejhorší situaci, umí dát dohromady až šedesát lidí. V jižních Čechách trasují hlavně pracovnice hygieny, kterých je 26 stálých a devět přebraných z jiných regionálních hygien. Kromě nich trasují i externí zaměstnanci, kteří rotují. V Olomouckém kraji stále vypomáhají lidé od hasičů, z krajského úřadu nebo z inspekce práce.

V Ostravě trasuje jen 15 lidí, v Karlovarském kraji dokonce pouze dva lidé z hygieny. Externí call centra jsou tak pro ně neodmyslitelná.

V současnosti má stát nasmlouváno 475 operátorských míst v režimu sedm dní v týdnu od 8:00 do 19:00. „Reálně jsou obsazena odhadem jedním tisícem operátorů. 250 až 300 operátorských míst je využíváno na lince 1221, zbytek na trasování,“ upřesňuje Trnka.

Například v minulém týdnu se počet trasovačů pohyboval kolem 140 až 160 hygieniků a 270 až 370 ostatních, tj. call center a externích zaměstnanců.

Za první tři měsíce roku 2021 zaplatil stát třem call centrům celkem 120 milionů korun bez DPH. Tedy 40 milionů za měsíc.

Změna ve financování call center nastala v dubnu, kdy NAKIT začal nést náklady sám a účtuje Ministerstvu zdravotnictví. „Předtím to byly náklady ministerstva, ale my jsme se o celý sytém starali,“ upřesnil Lukáš Trnka

Lidé hlásí více kontaktů, ale pořád ne všechny

Situace se oproti začátku roku zlepšila i v tom, kolik kontaktů nakažení hlásí. Aktuálně je to v průměru jeden kontakt na jednoho pozitivního, někde je to víc jako třeba v Praze. „Pražským hygienikům se v rámci tzv. trasování covid-19 pozitivních případů daří prováděná šetření průběžně stále více a lépe vytěžovat. Aktuálně zhruba jeden nemocný hlásí průměrně 1,5 kontaktu. Před cca dvěma měsíci to bylo kolem 0,7 kontaktu na jednoho pozitivního,“ odepsal mluvčí pražské hygieny Zbyněk Boublík.

Například v Plzni ale připouštějí, že je jednoznačné, že lidé nehlásí zdaleka všechny kontakty.

„Dle údajů z informačního systému Daktela využívaného k trasování bylo v období od 1. do 19. května v Plzeňském kraji trasováno 1 020 pozitivních osob a 1 148 jejich kontaktů. Skutečný počet kontaktů pozitivních osob je ale bohužel vyšší, protože celá řada těchto kontaktů se aktivně obrací na KHS prostřednictvím infolinek, a jsou jim tedy stanovena standardní karanténní opatření přímo v rámci obsluhy těchto infolinek,“ upozorňuje ředitel plzeňské hygieny Michal Bartoš.

Čísla týkající se trasování dlouhodobě klesají. Počet minut, které trasovači protelefonují, klesl v minulém týdnu z 24 tisíc v pondělí na šest tisíc v neděli. Rovněž klesaly počty rizikových nebo pozitivních případů, které trasovači vyřešili. Nedořešených kontaktů je zhruba deset procent, a to v obou případech.

Na léto se nic speciálního neplánuje

A co bude v létě? Zatím hygienické stanice nemají od Ministerstva zdravotnictví žádné speciální informace.

„V případě příznivého trendu výskytu onemocnění covid-19, jako je tomu v současné době, je pravděpodobné, že trasování nových pozitivních osob bude adekvátně zajištěno při zapojení pouze pracovníků KHS a externích call center, tedy bez další externí výpomoci,“ odhaduje ředitel plzeňské hygieny Michal Bartoš.

V Jihočeském kraji mají obdobné odhady. „Bude záležet na dodržování mimořádných opatření a přijímání preventivních opatření k zabránění šíření případných mutací na našem území a také proočkovanosti populace,“ napsala šéfka hygieny Jitka Luňáčková.

Doporučované