Článek
Město do návrhu zasahovat nebude, zabývat se jím bude SŽDC. Prioritou je však přesun nádraží, ne jeho jméno. Osloveným Brňanům se přitom návrh nezamlouvá.
Když brněnský magistrát začátkem léta spustil anketu, v níž měli Brňané rozhodnout o názvu budoucího nádraží, vtipálci měli pré. Celkem vzniklo patnáct set unikátních návrhů a do konečné desítky se dostaly návrhy jako Praha-venkov nebo Vídeň-sever. Chceme vzbudit diskuzi a věříme zdravému rozumu, znělo tehdy z radnice.
Jenomže od samotného začátku se lidem nejvíce pozdával návrh Brno-Šalingrad. Konzervativní Hlavní nádraží nakonec skončilo o více než sto hlasů za ním. „Chtěl jsem, aby bylo Brno něčím speciální a slovo šalina je pro něj specifické,“ řekl autor vítězného návrhu Jaromír Boleslav. Hlasovat mohlo až šedesát tisíc lidí, kteří měli aktivovaný účet Brno ID. Nakonec nehlasovaly ani dva tisíce.
Město do výsledků ankety zasahovat nebude. „Návrh předáme Správě železniční dopravní cesty, která je investorem budoucího nádraží,“ uvedla Kateřina Gardoňová z brněnského magistrátu. Podle SŽDC ovšem není otázka jména aktuální. „Prioritou je komplexní řešení železničního uzlu Brno a přesun nádraží,“ uvedla tisková mluvčí SŽDC Radka Pistoriusová. Diskuzi o jménu ani případnému pojmenování Brno-Šalingrad se však nebrání. „Nový název vzejde z konsensu města, SŽDC a Drážního úřadu, který případnou změnu schvaluje,“ dodala Pistoriusová.
Osloveným Brňanům se nový název přesunutého nádraží příliš nezamlouvá. „Je to blbost, zní to jako Stalingrad, táhne nás to na východ,“ shodují se. Zatímco někteří by nechali název Brno-Hlavní nádraží, jiní se kreativitě nebrání. „Ale mělo by to být reprezentativní. Třeba v Praze mají letiště pojmenované po Václavu Havlovi, brněnské nádraží by se mohlo jmenovat po Janáčkovi,“ sdělila Seznamu Ida Lendlová. Naopak Jiří Jirouš si myslí, že Brno-Šalingrad je příliš konzervativní. „Mně se líbila Vídeň-sever, to by bylo originální. Šalingrad je někde napůl,“ uvedl.
Otázka brněnského nádraží se řeší skoro sto let. Letos na jaře schválili jeho přesun radní města Brna a Jihomoravského kraje, SŽDC, ministerstvo dopravy i vláda. Odsunuté nádraží má stát asi kilometr jižně od toho současného.
Zatím se ale neví, kdy se začne nádraží za skoro 50 miliard stavět. Proti odsunutí bojují nákladní dopravci, bojí se, že kvůli spojení osobní a nákladní dopravy by se na přetížený koridor nevešli. Stále se také řeší „brněnské metro“, tedy rychlá příměstská doprava, která by měla město projet pod zemí. Město totiž jeho výstavbou přesun nádraží podmínilo.