Článek
O rozhodnutí radních informovala mluvčí prvního pražského obvodu Kateřina Písačková. Uvedla, že radní schválili výpověď nájemní smlouvy provozovně na adrese Karmelitská 30.
„Nájemce deklaroval, že účelem nájmu bude mimo jiné prodej předmětů představující tradiční pražskou a českou kulturu nebo výrobky z chráněných dílen,“ napsala Písačková. Dále tu směli prodávat časopisy, tabákové výrobky, mapy, pohledy či jízdenky MHD.
O tom, co všechno je k mání v obchodech pro turisty v historickém centru staré Prahy, se znovu začalo hlasitě mluvit minulý týden, když se nad nabízeným sortimentem pozastavil na twitteru německý velvyslanec Christoph Israng . „Češi za nacistického režimu tolik trpěli. Proč se teď v centru Prahy prodává takový odpad?“ A k tweetu přiložil právě gumovou masku Adolfa Hitlera.
I když na prodej suvenýrů s nacistickým vůdcem upozorňoval třeba reportér Janek Rubeš v uplynulých letech opakovaně a politici v Praze situaci nijak neřešili, německou výtku si vzal k srdci ministr vnitra Jan Hamáček. Veřejně slíbil, že nechá věc prošetřit. S tím, že na tom už policie pracuje.
Do obchodů se pak osobně vypravil také radní Prahy 1 pro majetek David Bodeček (Piráti). V tiskové zprávě napsal, že to bylo kvůli podnětům, které mu přišly od občanů i opozičního kolegy. „Sortiment obchodu jsem ještě o víkendu zkontroloval a zjištěné informace jsme porovnali s nájemní smlouvou a veškerými dokumenty k nájmu. Na základě těchto zjištění jsem dnes podal návrh na vypovězení smlouvy, aby byl prostor znovu soutěžen. Do nového výběrového řízení se klidně může přihlásit i stávající nájemce,” uvedl Bodeček.
Praha 1 přislíbila nová pravidla pro pronájem nebytových prostor. „A to taková, aby rozhodujícím kritériem pro výběr vítěze nebyla jen cena, ale aby město i městská část mohly dát větší váhu účelu nájmu a zohlednit tak třeba potřebu občanské vybavenosti v daném místě,“ uvedla mluvčí Písačková.
Obchod v Karmelitské, jak se můžete přesvědčit ve videoreportáži výše, totiž není zdaleka jediným, který podobný sortiment nabízí.
Obchodníci, kteří si prostory v lukrativní části Prahy budou chtít pronajmout, by měli do smluv nově dostávat doporučení k umírněnější reklamní prezentaci. Přesný postup a pravidla se nyní sepisují. „Provozovatelé prodejny suvenýrů v Karmelitské 30 také již v minulosti obdrželi výzvu od magistrátu, aby upravili křiklavý reklamní štít, který byl pro pražskou památkovou rezervaci nevhodný. Provozovatelé na tuto výzvu dohodou přistoupili,“ uvedla mluvčí.
Starosta městské části Pavel Čižinský (Praha 1 Sobě) slibuje, že s balastem v centru zatočí. „Přiznejme si, že některé obchody jsou pro Pražskou památkovou rezervaci opravdu ostuda – a snažíme se to konečně řešit. Byl bych rozhodně rád, kdyby úroveň suvenýrů nabízených turistům byla mnohem vyšší, než co vídáme v některých obchodech dnes.”
První reálný krok už má město za sebou. V půli října nabyla účinnosti novela vyhlášky, která upravuje pravidla pro pouliční umění, tzv. busking. Říká, že v centru Prahy už nesmí vystupovat lidé v obřích kostýmech zvířat, například pand, a nesmí se tam ani dělat bubliny, po kterých jsou chodníky podle vedení města znečištěné a nebezpečné pro chodce. Novela současně rozšířila zákaz pouličního umění na celé Staroměstské náměstí a na Velkopřevorské náměstí, náměstí Míru, Nerudovu ulici a část Spálené mezi křižovatkou s Purkyňovou ulicí a Národní třídou.