Hlavní obsah

Historický železniční most pod Vyšehradem se musí zbourat

Reportáž ze železničního mostu pod Vyšehradem (natočeno loni v prosinci).

Pražské mosty jsou v havarijním stavu, železniční most přes Vltavu pod Vyšehradem se bude muset dokonce skoro celý zbourat. Správa železniční dopravní cesty chce využít kamenné pilíře a postavit na nich repliku původního mostu.

Článek

Ocelová konstrukce památkově chráněného železničního mostu přes Vltavu pod Vyšehradem v Praze se bude muset zbourat.

Podle serveru Aktuálně.cz, který s informací přišel, to potvrdila i studie pro památkáře.

Ke stejnému závěru totiž už dříve dospěla analýza pro státní Správu železniční dopravní cesty a Národní památkový ústav tehdy uvedl, že lze možná ještě most opravit.

V květnu musela být zbourána část Negrelliho viaduktu.Video: Seznam, Seznam Zprávy

Poté však pro památkáře zhodnotil stav mostu Kloknerův ústav ČVUT a došel k závěru, že oprava konstrukce není reálná.

„Zkorodovaná konstrukce je v natolik špatném stavu, že je třeba, aby byla nahrazena novou. Prvků, které by bylo potřeba opravit, je totiž opravdu hodně. Zbourání konstrukce je proto varianta, která odpovídá stavu, ve kterém ten most nyní je,“ sdělil ředitel Kloknerova ústavu Jiří Kolísko.

Podívejte se, jak se před rokem opravoval Nuselský most.Video: Jaroslav Gavenda

Demolici a stavbu nového mostu avizovala už v květnu Správa železniční dopravní cesty, která si nechala zpracovat studii od firmy Sudop.

„Použitá ocel je z dnešního pohledu pro dynamicky namáhané mostní konstrukce zcela nevhodná a v rámci rekonstrukce je nutné vyměnit minimálně 60 procent prvků stávající ocelové konstrukce s efektem prodloužení životnosti nosné konstrukce o pouhých 30 let,“ řekla tehdy mluvčí SŽDC Kateřina Šubová.

Ze stavu Libeňského mostu se před komunálními volbami stalo silné politické téma.

Zcela nová stavba by však podle Aktuálně.cz zajistila provoz na celé století.

Šéf pražského pracoviště Národního památkového ústavu Ondřej Šefců nyní uvedl, že by mohly být zachovány alespoň kamenné pilíře mostu.

Zachování pilířů je možné i podle Kloknerova ústavu. „Kovové konstrukce bohužel nelze zachránit, ale zbytek určitě ano,“ sdělil ředitel ústavu Jiří Kolísko.

Oprava Negrelliho viaduktu má podle plánu trvat dva roky.Video: Seznam Zprávy

Správa železniční dopravní cesty už dříve uvedla, že by mohla být spodní část mostu po rozsáhlé opravě zachována a kovovou konstrukci by nahradila replika, což podle serveru navrhl i Kloknerův ústav. Závěry nejnovější studie chtějí památkáři spolu s odborníky z Kloknerova ústavu ještě představit Institutu plánování a rozvoje hlavního města Prahy.

SŽDC by chtěla kvůli zbourání ocelové konstrukce sejmout z mostu památkovou ochranu. Podle NPÚ jsou ale i razantnější úpravy možné bez odebrání ochrany. Návrh na odejmutí památkové ochrany mostu nyní posuzuje ministerstvo kultury. Most na Výtoni je podle památkářů významnou technickou kulturní památkou v exponované části Pražské památkové rezervace.

Doporučované